Svar: Ulykkelig når han skal sove
26. oktober 2009
Alder:
15 mdr.
Kære ulykkelige mor
Jeres dreng har lært at falde i søvn i mors seng, med mors bryst og tæt i mors favn. Det er sådan det har været lige fra han blev født, det er trygt og genkendeligt for ham og det er helt naturligt at du oplever en stor reaktion, når du pludselig vil lave dette om ... Han forstår det jo ikke, det er ikke hans behov, han vil bare gerne have brystet og ligge tæt med dig, som han plejer.
De fleste børn vil først omkring 16 måneders alderen begynde at få lidt forståelse for at man stadig er der, selvom man ikke kan ses. Indtil da oplever børn, at man forsvinder, når man går fra dem, de kan ikke forholde sig til at man er lige inde i stuen på den anden side af væggen. Det at jeres dreng nu er begyndt at gå og derfor kan bevæge sig ind til jer, øger naturligt hans bevidsthed om at I stadig er der og at han ikke er ladt alene, men samtidig gør det ham jo også lidt ekstra tryghedssøgende.
Når man begynder at gå så bliver verden naturligt pludselig meget større og for at turde bevæge sig mere og mere ud på egen hånd, ja så er man nødt til at føle sig ekstra godt tilknyttet. Derfor vil man normalt i de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget, fornemme at de også virker lidt mere klyngende.
Min umiddelbare tanke er derfor at det sandsynligvis er for stort et spring for jeres dreng at gå direkte fra din seng, dit bryst din favn til egen seng og at I måske skulle prøve at finde en middelvej, hvor I fjerner tingene lidt af gangen og stille og roligt får indført nye gode rutiner for jer alle.
Det første I kunne gøre var at lære ham at sove på sit værelse. Her vil jeg anbefale en madras på gulvet og så lægger du dig med ham som du plejer og giver ham den tryghed, bryst osv. som du plejer, som han er vant til.
Det næste kunne så være at amningen skulle fjernes og erstattes med en kop mælk. Han kunne stadig ligge tæt hos dig, falde i søvn og mærke din nærhed, men amningen slutter.
Næste skridt, kunne så være at du begyndte at læse en historie for ham, stadig ligge sammen, stadig tæt fysisk kontakt men hvor I kigger billeder, taler om bogen osv.
Stille og roligt kunne det så blive til at du sad hos ham, i stedet for at ligge tæt. Sad ved siden af ham, når du læste osv. og hvor han så kom i sin egen seng. På den måde kunne I tilsidst nå frem til at du sad ved siden af sengen, når han skulle sove.
Måske er der for mange skridt her, det kan godt være at I kan gå hurtigere frem, men det lyder for mig som om at du er nødt til at ændre lidt på situationen og indføre lidt delmål, tage det lidt i etaper, hvis I vil undgå alt for eget gråd :)
Fortsat held og lykke med projektet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske