Svar: Uro om natten - 3 mdr.
27. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Lene
Netop i 3-4 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med børn. Jeres dreng skelner mere og mere tydeligt mellem, hvorvidt han er ude eller hjemme, om han er i favn hos mor eller en fremmed og han er meget optaget af, hvad der foregår omkring ham. Det virker lidt som om at barnet har for travlt til at sove og det er meget almindeligt at børn i denne alder begynder at powernapper mere dagen igennem. De sover altså pludselig lidt kortere tid end de ellers har gjort.
Derudover så oplever man ofte også at barnet begynder at spise mindre om dagen. Du ammer måske ligeså hyppigt som du plejer i dagtimerne, men din dreng har så travlt med at opleve verden og følge med i hvad der sker, at han ofte slipper brystet, begynder at pludre med dig, kigger sig omkring - han slipper, tager fat, slipper igen osv. og lader sig meget let forstyrre. Det betyder at man meget hurtigt kommer ind i en rytme, hvor barnet både slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem og det påvirker naturligt nattesøvnen...
Det er det, jeg tror sker hos jer - din dreng er så aktiv og optaget af alt muligt i løbet af dagen og selvom du lægger ham til som du plejer, så får han ikke helt nok. Men mælkebehovet har han jo stadig og så søger han det naturligt om natten. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt at du er opmærksom på at få ham fyldt rigtig godt op med mælk om dagen. Jo mere mælk du kan give ham i dagtimerne, jo bedre mæthed du får skabt helt fra morgenstunden, jo bedre dagsrytme og jo bedre nattesøvn vil I også få.
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kunne amme ham fra begge bryster imellem hver lur. Lidt ligesom i starten, da han var helt lille - starte med at amme fra det ene bryst, når han vågner af en lur, pludre med ham, lege med ham, skifte ham osv. og så amme ham fra modsatte bryst, inden han så skal sove. Næste gang han vågner, så starter du der, hvor du sluttede sidst, lader ham spise godt i bund der, leger, skifter og tilbyder modsatte bryst inden han atter skal sove.
Du nævner flasken som en mulighed og det kan du naturligvis også gøre. Modermælkserstatning mætter mere end modermælk, så en flaske inden sengetid, kan godt have effekt og give lidt flere sammenhængende timer. Hvis du generelt har et ønske om at din dreng skal tage flaske, så vil det være fint at begynde nu, så du ikke risikerer at han bliver så gammel, at han fravælger den og foretrækker den ægte vare:)
En flaske har jo også den fordel, at far kan tage over en gang imellem, hvis du gerne vil kunne gå tidligt i seng og få lidt sammenhængende nattetimer ...
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske