Svar: Natteroderi - 3 mdr.
27. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Anette
Velkommen til og tillykke med den lille pige, som lyder til at trives rigtig godt :)
Vi har alle sammen forskellige måder at gøre tingene på og vi har også forskellige forventninger til vores børn og jeg tror at vi to på flere punkter er lidt forskellige. Det er helt okay, det skal der være plads til, men det er mere for at fortælle dig, at jeg faktisk synes det lyder som om at din datter sover rigtig godt og at I er meget priviligeret i forhold til mange andre familier ...
Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig, så kan du selv vælge til og fra, hvad du synes du kan bruge og hvad du ikke kan.
Du fortæller mig at I fra starten har sovet i separate rum, fordi du oplevede at I forstyrrede hinanden og at det har været en rigtig god løsning, som I nyder meget. For mig er det at 'forstyrre hinanden' faktisk noget positivt, fordi netop den natlige uro er med til at holde barnets vejrtrækning igang og dermed forebygge vuggedød ...
Samtidig er det at sove i samme rum jo rigtig praktisk i forhold til at skulle give mad, sut, beroligende hænder, kærtegn osv. i løbet af natten. Det må være lidt hårdt, at skulle stige helt ud af sengen og gå til børneværelset flere gange om natten - jeg kan derfor godt forstå at du gerne vil springe flaskerne om natten over.
Det lyder også som om at din datter på nuværende tidspunkt godt ville kunne sove uden flasken kl 03/04, da hun der drikker meget få ml ... det afhænger jo også helt af hvor store mængder mælk hun i øvrigt indtager. Faktisk er det dog meget normalt at børn under 6 måneder har behov for mælk midt nat.
Du kan naturligvis godt forsøge om hun kan undvære det nu, men du skal nyde de nætter du så får, hvor hun gør det og indstille dig på at sådan bliver det sandsynligvis ikke ved. I takt med at hun får skemad og det kommer til at fylde mere og mere om dagen, så vil behovet for mælk skulle stilles aften, sen aften og tidlig morgen. Det vil være helt fint, hvis hun kan sove 5-6 timer om natten uden mælk f.eks. fra kl. 23.30-05.30, det må hun gerne og heldigvis giver du jo flaske og ved præcist hvor meget hun får, så du på den måde kan sikre at hun kan få nok dagen igennem og derfor ikke behøver flasken kl 03, men du må indstille dig på at hun stadig vil have behov for flaske sen aften og tidlig morgen de næste mange måneder ...
Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og derfor vil børn der får flaske ofte kunne undvære et måltid, hvor børn der ammes har brug for et måltid ekstra. Derfor lyder det ikke usandsynligt at du kan arbejde på flaske tidlig morgen, formiddag, middag, eftermiddag, aften, sen aften - altså 6 gange i døgnet og springe natflasken over. Hvis hun drikker 180-200 ml i hver flaske, kan du måske også nøjes med 4-5 flasker i døgnet, det ses også. Jeg kan ikke ud af dit brev se hvor fysisk stor din datter er og hvad hun indtager af mængde, men det har naturligvis noget at sige i forhold til at kunne sove igennem uden mælk.
Du skriver at du giver hende sutten mange gange og at du putter hende i liften med sut og sutteklud op mod liftens sider, for at den kan holde sutten i munden på hende ... Der er lige en vigtig ting her:
Når din datter falder i søvn, sover tungt, så slappes alle muskler i hendes krop og hun er helt afslappet og tung. Det er ikke kun arme og ben der slapper af - det gør kæbemuskulaturen også og derfor er det helt naturligt at hun taber sutten, når hun sover godt. Det er således ikke meningen at sutten skal blive i munden på hende hele natten eller at du skal putte den i munden på hende igen, hver gang hun taber den. Det lærer hende jo netop at hun ikke kan sove uden sut.
Derfor er det rigtig vigtigt at du forsøger at lulle hende videre i søvnen uden at være sutteafhængig, men i stedet netop med sin klud, dine beroligende ord, dine kærtegn, stillingsskift osv.
Så jeg vil foreslå dig at du indføre en måde at berolige hende på, sikkert nogle af de ting du allerede gør, når hun græder og er urolig og så bruger du de samme ting, når hun skal sove. På den måde lærer du hende både at sove uden sut, men også at sove uden at få flasken.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske