Svar: Vågner grædende
29. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære AH
Det lyder som om at der sker rigtig meget med jeres dreng lige nu og det lyder faktisk som om at han lige nu gennemgår et udviklingspring, hvor han udvikler sig både fysisk og mentalt.
Du fortæller at han motorisk er rigtig godt igang, bruger sig selv rigtig meget fysisk, han sidder, drejer om sin egen akse, triller omkring osv. Super! Mentalt er han også langt mere på end tidligere, han elsker at sidde i vognen og kigge på verden og suge til sig af indtryk, han kan næsten ikke få nok af underholdning og stimuli. Og samtidig er han så naturligt også mere morsyg, tryghedssøgende osv. netop fordi verden pludselig giver ham meget mere end han tidligere har oplevet.
Derfor drømmer han også mere og sover langt mere uroligt end tidligere og det lyder lidt som om at det er den motoriske og mentale uro der vækker ham om aftenen.
Det handler om at han har brug for stillingsskift, han får sig lagt i nogle stillinger han ikke selv mestrer at komme fra, når han sover (det lærer han med tiden) og derfor har han brug for at I hjælper ham med at blive lagt om på den anden side, få dynen om sig osv.
Men andre gange har han brug for at blive taget op, holdt om, vugget, mærke at I er der og at der ikke sker noget, han kan være helt rolig, I passer på ham.
Og så er drømmende også nogle gange så voldsomme, at han bare har rigtig svært ved at komme videre i søvnen og derfor er 10 minutter om at overgive sig og finde roen igen.
Det lyder super fint det du fortæller, det du gør, der er sandsynligvis ikke så meget mere at gøre lige nu :)
Du kan dog være opmærksom på om han har behov for en ekstra amning om aftenen, når han vågner. Selvom han er ammet godt inden han blev putte, så sker det nogle gange at børn i denne alder har brug for en ekstra amning, når de vågner op efter måske 40 minutter og græder. Hvis de ammes igen der, så sover de roligt efterfølgende ... det kan være et forsøg værd hos jer :)
Vær også opmærksom på tandfrembrud eller ondt i ørerne. Nogle børn vågner naturligt mere, når de har sovet lidt, fordi de netop i denne alder begynder at få lidt ondt for tænder ...
Håber ovenstående forklaring fortæller lidt om hvad der måske sker og giver jer lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske