Svar: Skemad og krybe
30. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at din datters madlede i øjeblikket kan handle om at hun er forkølet eller skidt - det er jo årstiden for disse ting ... Men mon ikke din datter er ved at være lidt træt af den almindelige grød og mos og skal til at have mere rigtig mad og mad der smager af noget og udfordrer hende lidt ...
Det er helt fint at du giver hende mos der er godt blendet, hvis du så ved siden af prøver at give hende mad i hånden hun kan gumle på og forsøger med små hapsere af brød eller frugt. Start gerne hvert måltid med lidt i hånden, så hun bliver fokuseret på at det er spisetid nu og imens hun sidder og gumler på noget, så laver du grød og mos klar.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Sover morgenlur - du har tidligere skrevet at din datter havde behov for denne lur
Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden at gumle på, gerne efterfulgt at lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden flaske
Frokost 12.30-13: Starter med at få lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du tilbereder imens grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller du må meget gerne give hende grøntsagsmos/middagsret fra glas.
Flaske og puttes til middagslur kl. 14 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun tager og hvor meget hun samlet set får sovet i løbet af morgen og formiddag.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Flasken om eftermiddagen springes ofte over. Nogle vælger dog at bibeholde den for at sikre væske nok og undgå at barnet efterspørger det om natten.
Aften 18: Mere og mere familiemad, må meget gerne starte med brødskorper, agurk og lignende i hånden, hun kan også fint få en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål eller broccoli - så hun får altså mere og mere jeres mad. Det kan være lidt ris med lidt sovs, det kan være frikadelle, laks eller lignende. Maden skal smage af noget og tage udgangspunkt i familiemaden. Hvis I får noget som ikke er børnevenligt, så giv hende grøntsagsmos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. ca 19 i sin egen seng
Sen aften 23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Hvis hun vågner om natten og kun kan sove med mælk, så må du give hende lidt, men meget lidt. Det er som du skriver rigtig vigtigt at hun ikke bytter om på nat og dag nu. Det er vigtigt at mælken ikke fylder så meget om natten, at hun ikke vil spise rigtig mad om dagen.
Med hensyn til at krybe over gulvet, så er det rigtig fint det du fortæller. Hun forsøger at krybe selv, strækker sig efter sit legetøj, drejer omkring for at få fat i det osv. I begyndelsen sker det ofte at barnet får skubbet sig baglæns i stedet for frem, til stor frustration. Derfor må du gerne hjælpe hende med at komme fremad, ved at presse på hendes fodsåler, skiftevis på venstre og højre for at hjælpe hende den rigtige vej.
En gang imellem skal hun dog også forsøge selv og du har fuldstændig ret at den frustration der kommer er okay. Det er naturligt at hun bliver lidt gal og frustreret, når kroppen ikke vil som hun vil og netop frustrationen kan godt mobilisere den ekstra energi der skal til for at hun så pludselig får flyttet på sig selv. Hun skal naturligvis ikke blive ulykkelig, men det er okay at hun bliver lidt gal :)
Du kan købe et par små skindsutsko til hende, hvor der er plads nok til tæerne og til fri bevægelighed, men hvor hun naturligt får en lille smule modstand, når hun forsøger at støde fra på gulvet med tæerne.
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske