Brev:
Mad og mælk - 10 mdr.
30. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Mad og mælk - 10 mdr.
Hej Helen,
Nu er det vist ved at være et stykke tid siden jeg har skrevet til dig ;o)
Jeg har lige nogle spørgsmål vedr. mad og mælk til min dreng på 10 mdr. Han vejer nu 10,5 kg. og måler ca. 77-78 cm. Han er en meget aktiv lille basse, som siden august har kravlet og rejst sig op ved alting ;o)
En typisk dag for min dreng ser således ud (ca. tider):
Tidlig morgen kl. 6-6.30: vågner og morgenhygger.
Morgen kl. 7: får grød med frugtmos og vand af kop.
Sen morgen kl. 8.30-9: spiser en ½ bolle med ost, 1 ostehaps, frugt i hånden og vand af kop.
Formiddag kl. 9-9.30: formiddagslur - sover mellem 1½ til 2 timer.
Frokost kl. 11.30-12: 2 ½ stk. rugbrød med forskelligt pålæg f.eks. fiskepålæg, leverpostej eller andet pålæg, samt grøntsagsmos fra glas ved siden af, vand af kop.
Eftermiddag kl. 14.30-15: ½ bolle med ost eller most banan på, eller tykmælk med f.eks. most banan, frugt/skorpe i hånden, vand af kop.
Sen eftermiddag 15-15.30: eftermiddagslur – sover mellem 1 til 1 ½ time.
Aften 17.30-18: Aftensmad, det samme som os. F.eks. chili con carne, boller i karry, lasagne, laks med pasta osv. Hvis vi får noget han ikke lige kan spise, får han mos fra glas med brød ved siden af, vand af kop.
Aften kl. 19.30-20: spiser mellem 150-220 ml. mme. og puttes til nat.
Sen aften kl. 23: spiser mellem 150-220 ml. mme i halvsøvne.
Så mine spørgsmål er følgende: ser hans madplan/dagsplan ok ud? Og får han dækket sit mælkebehov? Nogle dage spiser han f.eks. kun 300-325 ml. mme. samlet set om aftenen… Han får dog stadig mmepulver i sin morgengrød, som svarer til 100 ml. Jeg har prøvet at tilbyde ham sødmælk af kop, men det løber bare ud af munden på ham igen, når han smager at det ikke er vand. Samtidig er jeg også i tvivl om han stadig skal have jerndråber… Nogle gange får han jo mere end 400 ml. mme om dagen, men andre dage når det ikke helt op på det antal ml. samlet set.
Mit sidste spørgsmål drejer sig om antal lure…. Nogle gange kan vi nemlig ikke få vores dreng til at sove sin eftermiddagslur. Han er faktisk træt, men det er ligesom om at han bare nægter at sove…. Dvs. at han nogle gange kun sover sin formiddagslur og så ikke sover før om aftenen…. Men det er jo alt for mange timer, at holde sig vågen i. Men hvornår begynder de at kunne nøjes med en lur om dagen? Han kan i hvert fald ikke undvære sin formiddagslur endnu, da han er meget træt på det tidspunkt.
Det var alt for denne gang ;o)
Knus fra Anja