Svar: Mad og mælk - 10 mdr.
30. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Anja
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt, jeg har enkelte gange oplevet at børn i 10 måneders alderen havde det bedst med en længere middagslur i stedet for to mindre lure, men da din dreng falder let i søvn om formiddagen, så lyder det som om at han stadig har brug for sine to lure. Problemet hos jer er nok, at han formiddagslur er forholdsvis lang og at han derfor har svært ved at skulle sove middagslur - han er simpelthen ikke træt nok.
I kan derfor overveje om I skal afkorte formiddagsluren så han ikke sover mere end 45-60 minutter der og så i stedet putte ham til middagslur lidt tidligere og der sove lidt længere, måske 1½ time i alt. Faktisk sover jeres dreng lige nu den mængde om formiddagen, som mange andre børn sover fordelt over 2 lure ...
Planen for dagen ser i øvrigt rigtig fin ud med indtag af mælk og mad. Det er helt fint at du forsøger at nå op på de 400ml mme dagligt via flaske og supplerer lidt ekstra ved at bruge mme i grøden om morgenen. På den måde burde du samlet nå op på 400ml dagligt, selvom han nogle dage så drikker lidt mindre af flasken og så behøver du ikke give jerntilskud. Derudover skal du jo sikre ham jern ved at tilbyde jernholdige fødevarer.
Det er især kød, som oksekød, kalvekød, andekød og vildt - men også gerne kylling og kalkun. Og så er jernindholdet højt i indmad som hjerter og lever - f.eks. i leverpostej.
Derudover skal han have skaldyr og fisk, gerne f.eks. rejer og muslinger til frokost og brug smørbart fiskepålæg.
Groft brød og kornprodukter, især rugbrød eller andet langtidshævet brød indeholder ofte en del jern. Bag selv grovboller, gerne med havregryn og pyntet med sesamfrø.
Giv ham müsli på lidt tykmælk, så han på den måde får lidt nødder og mandler og dermed også jern. Lidt rosiner er også godt - og så øver de jo pincetgrebet :) Også bønner og linser er et godt supplement til kosten.
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske