Svar: Nattesøvn og madplan
30. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Frederiks mor
Det er helt normalt og helt naturligt at Frederik lige nu søger brystet og dig lidt mere fordi han jo er startet i dagpleje. Han har dig jo ikke så meget i løbet af dagen og vil naturligt derfor søge dig og have behov for at mærke dig om natten ...
Men du skal naturligvis medtænke at hans indtag af mælk om natten ikke øges så meget, at det påvirker hans indtag af mad om dagen... Trygheden og nærheden kan han sagtens få netop ved at I ligger sammen og du beroliger ham med kærtegn osv. der behøver ikke også være bryst indeover :)
Jeg kan fornemme at amningen tidlig morgen er ret vigtig for din dreng, det at blive ammet kl. 04 sætter han stor pris på og det gør at han sover bedre og længere hen til morgenstunden, hvor I andre er mere klar til at starte dagen. Det kan derfor godt være at du skal vælge at bibeholde denne amning og så i stedet forsøge at trappe kl. 23-24 amningen ud. Altså bibeholde amning kl. 20 og 04 ...
Han vil nok have det bedst med at du fjerner brystet gradvist omkring midnat, så du lige nu lader ham blive ammet, men stille og roligt trækker brystet til dig og lærer ham at sove uden. Han beroliges men får ikke lov til at fylde sig med mælk. Samtidig skal du så sætte noget andet i stedet, det kan være måden du putter med ham på, kærtegner ham på, beroligende ord du bruger, en klud ved hans ansigt osv. så han stille og roligt får noget andet at falde til ro med end brystet.
Det er også meget vigtigt at han ikke falder i søvn med brystet i munden om aftenen. Det er vigtigt at han er i stand til at falde i søvn uden at have brystet i munden. Han skal altså stadig ammes, men skal puttes i seng imens han lige er vågen nok til at registrer at sove uden. Hvis han falder i søvn med brystet, så kan det være derfor han har svært ved at sove uden om natten.
Det kan være en god idé at putte ham på eget værelse, hvis du ønsker at I ikke skal forstyrre hinanden unødigt. Hvis han vågner om natten fordi han drømmer, er motorisk urolig osv. og bare skal have lidt tid til at finde roen og komme videre i søvnen selv, så kan det være en fordel at I ligger væk fra hinanden. Men hvis han har brug for en beroligende hånd for at komme videre, vil det naturligvis kræve at du eller far træder til og hjælper ham til ro igen.
Planen for dagen er umiddelbart fin, der er ikke noget der tyder på at han mangler mad. Han kan dog godt være tørstig, han er jo fysisk en stor dreng og måske har han svært ved at indtage væske nok i løbet af dagen og søger derfor brystet om natten. Her kunne alternativet jo så være lidt vand af kop, som f.eks. far kunne give ....
Det samme gælder, når og hvis du gerne vil hjemmefra. Her kan han drikke mælk af kop og blive puttet med det i maven. Han kan også sagtens få en godnatgrød inden sengetid, så han er fyldt godt op og så må du amme ham, når du kommer hjem igen. Der sker ikke noget ved at han bliver puttet med grød og mælk af kop, det må far meget gerne forsøge sig med en aften. Bliver han ked af det, så må far lægge sig med ham og give ham fysisk kontakt ligesom når du ammer ham - men brystet får han så ikke og det er så sådan det er ... :)
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske