Svar: Sove igennem - 12 mdr.
31. oktober 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Signe
Hvornår børn kan forventes at sove igennem afhænger jo af rigtig mange faktorer. Det handler både om barnets alder, barnets udviklingstrin, barnets indtag af mad og væske i løbet af dagen, om barnet er syg, om der sker ændringer i barnets dagligdag osv. og så handler det også om hvad rutiner og vaner man som forældre har været med til at give sit barn ...
Hvis alt er som det bør være, hvis alt fungerer optimalt, så vil et barn på 6-7 måneder kunne sove igennem om natten. Det vil i denne alder svare til at sove 5-7 timer uden at få mælk. Hvis alle forhold er optimale, så vil et barn på 1 år, som jeres dreng kunne sove igennem om natten - måske med en enkelt opvågning eller to (handler om udvikling), behov for tryghed og beroligelse, men barnet vil sove fra aften til næste morgen tidlig. Barnet vil ofte starte i sin egen seng og vil så måske vågne op tidlig morgen, have brug for trygheden, komme ind i forældrenes seng og sove videre der.
Du spørger hvornår der er udsigt til en hel nats søvn ... Det er jo rigtig svært at svare på. Det første I skal sikre jer, er naturligvis at jeres dreng får mad og væske nok dagen igennem. I skal også forsøge at undgå infektioner og sygdom og så skal I give ham den tryghed og nærhed han behøver lige nu, hvor han begynder at gå og verden åbner sig for ham. Og sidst men ikke mindst, så skal I holde op med at servicere ham med sutten.
Når man er 12 måneder gammel, så kan man godt finde sin sut i søvne og selv putte den i munden - hvis man har lært det og det er her jeres problem er ... Jeres dreng vågner gentagende gange om natten for at få sut og du stiger op af sengen og giver ham den. Der er kun en til at ændre denne vane og det er jer og I kan ikke bare forvente at han pludselig kan selv og accepterer at sådan er det - det er noget han skal lære.
Det er fint at give ham sutten i hånden om dagen, det er første skridt til at lære det. Det er fint at give ham sengen fuld af sutter i håb om at han selv kan finde en i søvne, men hvis du giver ham den, så skal det også være i hånden om natten, så han lærer at lede efter den og finde den og putte den i munden. Han skal lære det, han kan det ikke hvis du ikke viser ham hvordan ... :)
Alternativet er jo at nedtrappe brugen af sut og sætte noget andet i stedet, så han helt undgår denne afhængighed om natten. Det kunne være at give ham en sovebamse, en klud eller lignende at putte med i stedet, det kan være lettere at få fat i dette om natten end en sut. Ved at introducere et nyt putteritual og lade en ny substitut for mor indgå kan du på sigt arbejde på at han lærer at sove med dette og uden din hjælp. Men det sker ikke af sig selv, det er nødvendigt at man forsøger at lære barnet at sove selv og uafhængigt af de voksne. Se det fra hans side - han har jo ingen problemer med at du giver sutten om natten x flere - det er dig det er hårdt for, han trives jo fint ...
Måske er det hos jer far der skal tage over, du skriver at det fungerer bedre, når far har nattetjansen, så hvis der hos jer også er noget 'morafhængighed' inde over, at du sender nogle andre signaler end far, så var det måske en idé at far tog over hver nat i en periode og fik indført nye rutiner.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske