Brev:
Mad nok og flasker om natten?
31. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Mad nok og flasker om natten?
Kaere Helen
Mange tak for dit svar paa mit sidste brev.
Det var en lidt haard flyvetur hjem fra Sydafrika for der var for meget larm til at Alexander rigtig kunne sove. Han fik dog en time i liften og fire timer paa mig under et taeppe vi lagde over os begge og to timer I mine arme paa den sidste lille flyvetur til Danmark efter mellemlandingen, men det er jo heller intet imod hans normal 11 timer.
Da vi efter endnu to timers togtur endelig var hjemme havde han 38.9 i feber det lille pus. Jeg ringede straks til laegen som sagde at det ikke var alvorligt og jeg bare skulle se tiden an, hvilket jeg gjorde og dagen efter havde han det ogsaa fint igen efter en god nats soevn. Men puha, sikke en tur… godt den naeste over atlanten er halvt saa lang! Den tid den sorg. Efter en dejlig tid hos bedsteforaeldre i Danmark er vi nu i Italien og stortrives og skal foerst afsted igen om nogle maaneders tid.
Mit spoergsmaal denne gang handler om en madplan for dagen og et par spoergsmaal om nedtrapning af flasker, for flaskerne om natten volder os lidt besvaer.
Alexander (nu 9 ½ mdr.) har egentlig altid spist godt til lige siden han fik mos introduceret da han var fem maaneder. Men jeg synes ikke han helt foelger de planer jeg kan se du giver andre paa hans alder, dvs. jeg synes ikke han er helt saa sulten☺. Og jeg synes ikke helt jeg har styr paa hvordan vi skal forholde os til natflasker og hvordan de skal skaeres ned naar de saa smaat skal. Vores dag og nat ser saadan her ud:
Kl. 6.30-7 staar op og faar toej paa og leger selv mens jeg laver morgenmad.
Kl. 8 spiser oellebroed og ogsaa lidt af min yoghurt naturel 3,5 % og faar vand af kop. Det veksler ret meget hvor meget han gider at spise. Nogle dage meget, andre dage naesten ingenting. Han gider ikke laengere sidde i sin stol (gider faktisk aldrig sidde stille, det er han for aktiv til, hvilket jo er dejligt:-). Men derfor er det ogsaa blevet svaert at faa ham til at spise, for han bliver saa vred over at skulle sidde i stolen. Jeg giver ham ting at lege med og proever nogle gange ogsaa bare at give ham mad mens han leger paa gulvet, men det bliver altsaa tit lidt noget rod, saa jeg proever at holde fast i at han skal sidde i stolen☺
Kl. 9 er han allerede ret traet og vi koerer en tur i barnevogn, hvor han sidder op og kigger indtil kl. 9.30, hvor han falder i soevn. Da vi jo er ude at koere faar han ikke noget frugtmos her som jeg kan se du ellers tit foreslaar. Maaske jeg skal tage noget med og give ham? Han virker dog ikke sulten da han jo lige har spist en time tidligere. Jeg proevede idag, hvor jeg blot gik med ham i haven at tilbyde ham lidt aeblemos inden han faldt i soevn, men det gad han kun spise tre skefulde af.
Han sover typisk 45 min til en times tid.
Kl. 11.30-12 broed med ost, avokado eller lignende smoerbart, et stykke banan at gnave i, plus groentsagsmos og vand af kop.
Kl. 13-13.30 sover 2. lur hvor han faar en flaske (drikker her normalt 150 ml) sover gerne 2 timer.
Frugtmos naar han staar op og frisk frugt i haanden, men spiser ikke altid saa meget.
17.30-18 aftensmad. Groentsagsmos med koed, fisk, noget til at spise med haenderne.
Normalt er han traet ret tidligt og vi har lagt ham i seng kl. 19. De sidste par uger har vi skubbet ham til kl 19.30-19.45, fordi han begyndte at vaagne tidligere. Fordi han ikke rigtig ville spise noget aftensmad i dag (gad igen ikke sidde i stolen og blev vred og ville saa ikke spise) gav jeg ham lidt godnatgroed, og han spiste det hele plus noget yoghurt og noget banan og drak 100 ml maelk. Normalt naar han ikke har faaet godnatgroed drikker han omkring 200 ml. inden han falder i soevn.
Kl. 24 min mand tager ham op og giver ham flaske. Han drikker omkring 180 ml. Det plejer at foregaa i soevne, men han er begyndt at blive svaer at faa til at falde i soevn bagefter.
Alt imellem 3 og 5 vaagner han 2. gang og faar endnu en flaske og drikker omkring 170-200 ml. Sover videre til han staar op sammen med mig i sengen.
Som jeg kan se paa dine svar generelt og dit tidligere svar til mig saa faar Alexander en flaske for meget paa nuvaerende tidspunkt og vi burde enten fjerne en af flaskerne om natten eller den om eftermiddagen inden hans lur? Jeg har set i et andet brev, at du skriver, at flasken om eftermiddagen inden lur ikke forstyrrer appetitten? Jeg kunne egentlig godt taenke mig at fjerne en af flaskerne om natten, enten den kl 24 eller den om morgenen, men ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an og om det er for tidligt?
Alexander er blevet temmelig afhaengig af sine flasker maelk om natten. Kun meget faa gange har han taget et straek fra 24 til 6, for det meste vaagner han alt imellem 3-5.30 og vil have flaske nummer to om natten. I nat vaagnede han allerede kl 2 hvor han lige havde faaet flaske kl 24. Jeg gav ham ikke flaske, men han kunne ikke falde i soevn uden. Han var blevet vaad og jeg havde skiftet ham i hans seng i moerke, men han vaagnede ret meget og kunne ikke falde i soevn i to timer, selvom jeg lagde mig med ham i sengen med sut og nus, hvilket plejer at faa ham til at falde i soevn med det samme.
Da kl. var blevet 4 gav jeg op og gav ham en flaske maelk. Kunne ikke holde ud at hoere ham graede mere (hvilket han selvfoelgelig ikke havde gjort uafbrudt, men dog tilbagevendende uden at kunne falde i soevn i de to timer) selvom jeg jo hele tiden troestede ham og laa og holdt om ham. Men jeg blev usikker paa om han faktisk var sulten til sidst og kl. var alligevel blevet det tidspunkt hvor han normalt vaagner anden gang til sidst, saa han fik en flaske som han dog kun drak 100 ml af (normalt drikker han 170-200 ml tidlig morgen).
Det virker paa mig som om han efterhaanden ikke kan falde i soevn uden flaske. Og det virker ogsaa paa mig som om han er begyndt at sove daarligere om natten. Der sker ogsaa rigtig meget med ham for tiden, han staar og oever sig i at balancere, han er super aktiv om dagen og vil helst lege udenfor i haven hele tiden og rode i alting og kravle rundt og lege med hundene som han er helt pjattet med, osv.
Han er generelt en rigtig nysgerrig lille fyr som er saa glad og fyldt med dejlig energi. Han stortrives og er rigtig godt med synes jeg. Har kravlet siden han var fem maaneder og fiser stadig af sted af sted med stor fart og stiller sig op af alting. Vil faktisk helst staa op hele tiden og hviner af fryd naar han finder noget nyt han kan stille sig op af og lege med.
Han er allerede blevet temmelig knyttet til sin farmor som bruger rigtig meget tid sammen med ham hver dag og ogsaa sin far efter han kom tilbage, men jeg kan godt maerke der er noget seperationsangst ogsaa, for han soeger altid mig naar han bliver traet eller sulten osv. Det synes jeg jo bare er dejligt, men jeg taenker ogsaa det kan spille ind om natten? Selvom det jo saa faktisk ikke hjalp at jeg lagde mig sammen med ham i nat, det gjorde kun flasken i sidste ende.
Det var en lang smoere...igen☺ Jeg kunne bare godt bruge lidt raad til hvordan vi kommer af med en af flaskerne, meget gerne en af dem om natten og hvordan vi skal baere os ad med at goere det. Skal vi bare holde fast og troeste og troeste, men ikke give flaske og saa vaenner han sig til at faa taget en flaske vaek? Og spiser han ok i loebet af dagen? Jeg synes jeg tilbyder ham mad tit uden at han rigtig er sulten.
Han er ellers en lille laekker rund dreng, saa det er ikke fordi jeg generelt tror han ikke faar nok mad. Men maaske faar han for meget maelk saa det gaar ud over hans appetit til mad? Hvor langt op af dagen forstyrrer morgenflasken hans appetit?
Mange tak for dine gode svar
Alexanders mor