Svar: Stadig urolig søvn - 5 mdr.
1. november 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Nielsine
Det lyder som om at det har været rigtig svært for jer at få indført gode søvnvaner og rutiner, fordi jeres dreng først har haft store problemer med refluks, derefter har I været indlagt og han været syg. Det er altså ikke optimalt i forhold til søvn og derfor er I nødt til at sige, at I først begynder nye vaner nu ...
Det overordnede problem I har er, at jeres dreng nu er vænnet til at falde i søvn i din favn. Det har været helt naturligt at tage ham op, gå rundt med ham og lulle ham til ro. Det har været trygt og omsorgsfuldt og jeg havde gjort det samme (hvis det er nogen trøst:o)) men hvis du vil have bedre søvnvaner nu, så er det vigtigt at du begynder at ændre på denne vane.
Jeg er ikke helt klar over om du ammer eller om du giver flaske, måske gør du begge dele ... Men din dreng er afhængig af at blive vugget i dine arme. Han kan kun sove, hvis du gør disse ting - du har altså lært ham at det er sådan han skal falde i søvn.
Det er stadig vigtigt at han bliver ammet eller får en flaske, så han får sin mælk og sit væskebehov dækket og ikke er sulten, når han skal sove. Det er også rigtig vigtigt og fint at du nu er begyndt at give lidt skemad, så han bliver fyldt mere og mere op dagen igennem. Men når du putter ham, så er det rigtig vigtigt at du lader ham opleve hvor han bliver lagt og hvor han falder i søvn, at han lægges mere eller mindre vågen til at sove, der hvor du ønsker han skal sove.
Det er altså vigtigt at han nu lærer at falde i søvn i sin seng, barnevogn, vugge - hvad han nu har og forbinder stedet der med at sove og ikke længere forbinder din favn med at skulle sove ...
Når du putter ham, så er det altså vigtigt at du giver ham mælk og du må også meget gerne svøbe ham eller måske indføre en sovepose, som det faste ritual han puttes i. Jeg tænker på en voksi-pose, duni-duo, sleebee osv. som de nu alle sammen hedder. Det er vigtigt at du giver ham en sutteklud ved ansigtet som dufter af dig, så han stadig føler at du er der og det er også vigtigt at du bliver hos ham, holder dine hænder på ham osv. så han kan mærke at du er der - MEN, han skal falde i søvn der, hvor du ønsker han skal sove.
Giv ham mælk og se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være spilvågen, men være lige ved at falde i søvn - han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.
Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen. Han må som sagt gerne blive putte med en klud ved ansigtet som følger ham hele vejen fra din favn og ned i sengen. Putter du ham i en voksipose eller lignende, så skal han have kluden der og du vugger ham lidt imens han ligger i posen og stiller posen der, hvor han skal sove.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Når du putter ham i sengen, så overvej om du skal købe nogle brio bed-rockers, så kan du vippe sengen lidt og give ham lidt vuggende bevægelser på den måde ... - så bliver han vugget lidt som han plejer at blive i din favn, men hvor han stadig ligger i sin seng.
Når du putter ham i barnevognen, så triller du vognen lidt, holder pause, venter på at se hvad der sker, græder han så triller du lidt igen, holder pause, venter osv. så han netop lærer at overgive sig til søvnen uden afhængigheden af at blive vugget eller trillet.
Han skal ikke ligge og græde, han kan naturligvis godt være lidt ked af det lige der hvor søvnen skal indfinde sig og han har svært ved at koble fra - men der er her tale om få minutters gråd og han græder ikke ulykkeligt. Er han ulykkelig, så skal han op, have mere mad, skiftes, trøstes - hvad der nu er galt og så må I prøve at putte igen, når han atter er faldet til ro. OM natten kan det også være at du er nødt til at lægge dig med ham, eller måske endnu bedre - lægge dig ved siden af ham, hvor han stadig ligger i sin seng.
Tag evt. tremmesiden af sengen og sæt hans seng sammen med din. Så kan du blive i din egen seng, række armen ud, kærtegne, berolige osv. imens han ligger i sin seng. Altså give fysisk kontakt men mere og mere lidt på afstand ...
Min umiddelbare tanke er at din dreng naturligt har brug for ekstra tryghed og nærhed fordi han har været alt det igennem som han har. Men jeg tænker også at du skal være meget bevidst om at få ændret den vane med at skulle sove i din favn og forsøge at få ham til at sove uden denne afhængighed.
Det er helt fint for mig at du vælger at sætte ham i barnevognen om dagen og triller ham en tur, hvor han starter med at se på verden, suge til sig af indtryk og så falder i søvn selv, når han er parat. Helt okay - læg så mærke til tidspunktet, hvis han først falder i søvn 9.30 så vent med at putte ham til 9.30 så du er sikker på at han er parat til at sove, når du så putter ham fra favn og ned i barnevognen imens han lige registrerer at det er det der sker.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske