Svar: Spiser ikke nok grøntsager
1. november 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Charlotte
Børn i din datters alder vil ofte helst spise grøntsagerne adskilt fra anden mad og ofte smager det dem bedst med frisk og rå grøntsager, fremfor kogte grøntsager ...
Det er derfor en god idé at give hende ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, agurk, tomat, avokado, kartofler osv. til frokost som supplement til rugbrødsmaden. Det er også en rigtig god idé at lave smørbart grøntsagspålæg til brøddet. F.eks. lave lidt broccoli, ærte eller avokadomos og krydre det lidt, gerne med f.eks. lidt hvidløg.
Det er også en god idé at komme gulerod eller f.eks. spinat i boller, hvis du bager selv. Netop i brød accepteres grøntsager ofte - men ikke i middagsretter ...
Det er også en god idé at servere lidt grøntsager som før aftensmad, stille et fad frem med lidt forskellige muligheder og lade hende spise det hun har lyst til. Netop omkring kl. 17 hvor det er for tidligt til at spise aftensmad og hvor børn samtidig ofte er ret sultne, er det ofte en god idé at stille grøntsagerne frem, for så spiser de af dem :) Grøntsagerne skal serveres i mundrette stykke, så hun kan tygge sig igennem det, det skal være let at gå til.
Du kan hakke/findele gulerod og spidskål rigtig godt og tilsætte lidt rosiner, æbler og ananas, så får hun lidt ned på den måde også :)
Og så er det også en mulighed at give hende lidt grøntsags- og frugt smoothies ud fra devisen "drik dine grøntsager". Det er blevet populært at lave grøntsagsjuicer og det kan være en måde at få lidt ekstra grønt i barnet. Det kan være f.eks. lidt broccoli der blendes med appelsin og ananas eller lidt æbler, spinat og avocado der blendes og på den måde accepteres af barnet ...
Det der er med smoothies / frugt- og grøntsagsjuicer er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at man ikke giver det flere gange om dagen og at barnet ikke render og nipper af glasset hele tiden. Men det kan bruges en gang imellem til at få lidt ekstra vitaminer og andre gode stoffer i barnet og man kan med fordel neutralisere syren lidt, ved at tilsætte tykmælk eller A38.
Og så skal du medtænke at din datter ikke må få unødigt søde fødevarer og drikke i løbet af dagen. Saft, kiks, søde morgenmadsprodukter osv. hæver blodsukkeret og fjerner appetitten og får hun sådanne fødevare, så bliver det svært at få hende til at spise den sundere mad.
Jeg håber du hermed har fået lidt idéer til at komme videre og få flere grøntsager i din datter (og måske I i andre), fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske