Brev:
Urolig søvn efter kravlestart, samt overgang til selv at spise ...
2. november 2009
Alder:
9 mdr.
Hej Helen
Nu kommer så mit 5. brev til dig om søvn! Det er nemlig gået helt galt igen med søvnen. Vores pige på 9 mdr. havde ellers haft god fremgang med søvnen i løbet af september. Vi var kommet ned på én natflaske, og i 4 dage sov hun endda igennem fra 20 til 5-6 om morgenen!
MEN så begyndte det at gå den anden vej og i løbet af en uge, var vi tilbage i at hun vågner hver eller hveranden time i løbet af natten. Ikke engang de første timer efter putning er fredede længere - der har hun ellers næsten altid sovet mindst 4 timer i træk.
Den nye natteuro startede samtidig med, at hun lærte at kravle og rejse sig på knæene, men hun har møvet rundt længe inden det, så det undrer mig egentlig, at det skulle give så stor forstyrrelse. Men jeg tror nu, at det hænger sammen med kravlestarten, for hun ligger typisk på maven eller på alle fire, når jeg kommer ind til hende om natten. Har du nogen erfaring med, hvor længe den type natteuro typisk varer? Nu har det varet cirka en måned, og vi er bare SÅ slidte. :-(
Derudover skal jeg starte på arbejde om 2 uger og jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal klare det. Når man er oppe så mange gange hver nat, hænger man jo slet ikke sammen. Vi har aftalt, at min kæreste skal tage hende om natten til den tid, da han går på orlov der. Men det forstyrrer jo stadig os begge...
Hvor længe mener du, at man skal fortsætte med at give flaske om natten? Jeg kender flere, som har haft gode resultater med at stoppe natamningen, når de skulle starte på arbejde. Så jeg overvejer om vi tilsvarende skal stoppe med at give flaske om natten, så hun ikke får den "idé" at hun skal det midt om natten. Måske kunne det give mere "rene linjer", så hun forstår, at når det er nat skal man sove og ikke alt muligt andet? Eller er du fortaler for, at man fortsætter længere med natflasken?
En sidste ting jeg vil høre dig er, hvornår børnene normalt overgår til at spise selv? Vores pige kan godt bruge pincetgreb til at spise små ting som stykker af kogt gulerod, ærter eller agurk. Hun spiser også gerne skorper og andre stykker brød selv. Men så snart det er noget mere smattet/fedtet, så ender hun med bare at mose det ud og ikke få ret meget i munden. Er det fordi hun ikke er parat endnu, eller skal jeg bare lade hende øve sig, selvom der ikke er så stor succes? Hun kan heller ikke selv spise med ske endnu. Skal vi øve det nu eller er det for tidligt? Forventes børnene at kunne spise selv, når de starter i vuggestue (det gør hun lige efter nytår)?
Jeg ser frem til at læse dit svar! :-)
Med venlig hilsen
Eva