Svar: Urolig søvn efter kravlestart, samt overgang til selv at spise ...
2. november 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Eva
Det er helt almindeligt at der i 8-10 måneders alderen opstår problemer med søvnen - også selvom man havde på fornemmelsen at nu gik det fremad, så er det næsten mere reglen end undtagelsen at der er problemer her :)
Det handler om, som du også er inde på, at barnet netop i denne alder ofte begynder at kravle og har en stor motorisk uro om natten. Jeres datter får sig lagt i kravlestilling, ligger og vugger, banker måske endda hovedet ind i sengegavlen osv. og samtidig betyder det at hun motorisk øver sig i at bevæge sig ud i verden på egen hånd, at hun også oplever mere end tidligere. Verden bliver større og mere utryg og hun drømmer derfor også mere. Der er således både en stor fysisk uro samtidig med en stor mental uro.
Børn vi derfor ofte i 9 måneders alderen virke mere søgende, pyldrede, vil have behov for at man sidder lidt hos dem, hjælper dem med at finde ro osv. og samtidig vil de også en gang imellem have behov for at man går fra dem kortvarigt, når de skal sove, fordi det at man bliver der kan opfattes som sjov og underholdning ... Det er altså en balance imellem at give barnet tryghed og nærhed, men stadig holde fast i at barnet skal lære at sove i sin seng og føle sig tryg ved dette.
Det vil normalt være sådan at børn i 9 måneders alderen fortsat har behov for 3 flasker dagligt. De 3 flasker ligger ofte aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, sen aften og inden middagslur. I 10 måneders alderen skrues ofte ned til 2 flasker dagligt (= 400ml) og her vil det ofte være sådan at man giver flaske aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det er således normalt at flaskerne om dagen fjernes først ...
En plan for dagen til en pige på 9-10 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen: Evt. flaske
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur, sover måske kun 45 minutter, max 1 time
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager som ærter, gulerod, majs, rester fra aftensmaden som stykker af frikadelle, kogte pastaskruer eller lignende, det kan også være lidt rejer, hårdkogt æg eller hvad I nu har. Suppleres evt. yderligere med lidt grøntsagsmos for at blive mæt nok.
Evt. flaske og puttes til middaglur - denne flaske forsvinder normalt i 10 måneders alderen.
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan, rugbrødsdrys, müsli (uden honning og chokolade) eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - maden skal smage af noget og tager udgangspunkt i det I spiser. Hun kan spise alt det I andre spiser og retter med hakket kød er ofte rigtigt gode også retter med forskellige former for fisk vil være godt - sovs, ris, pasta og grøntsager er vigtigt. Giv hende både mad i stykker og moset mad, f.eks. kartofler moset med sovs og frikadellen i stykker.
Suppleres evt. med en godnatgrød
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften: Evt. Flaske
Som du kan se af denne plan indgår der ca 3 flasker i døgnet. Jeg er ikke helt klar over hvordan I giver flaske på nuværende tidspunkt, men flasken inden sengetid er relevant. Derudover f.eks. flasken inden middagslur og så må du forsøge at finde ud af hvornår flasken om aften/nat/morgen skal ligge. Hvis hun kan tilbydes en flaske kl. 24 og sove til næste morgen tidlig stå op og starte dagen med grød, så er det jo fint. Men det kan også være at det ikke fungerer og at I skal lade hende selv vågne og få flasken midt nat og derefter sove til næste morgen tidlig. Her er I nødt til at forsøge jer frem :)
Maden hun tilbydes skal være så hun kan spise det med fingrene, øve sit pincetgreb osv. men også så hun kan lære at spise med en gaffel og det må du gerne hjælpe hende med. Derudover skal du supplere med en ske, de fleste børn kan først spise med ske, når de er omkring 16 måneder gamle.
Når hun får noget som er mere smattet, så motiver hende verbalt til at spise det "Ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt, ind i munden" så hun bliver opmærksom på at det er sådan det skal være.
Hvor meget de forventer i vuggestuen må du tale med dem om, som sagt forventer de ikke at børn selv spiser alt, og ikke at de kan spise med en ske, men de vil nok forvente at hun kan bruge sit pincetgreb og spise mad i stykker ... Så øvelse gør mester :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske