Brev:
Jeg er så træt ....
2. november 2009
Alder:
6 mdr.
Jeg er så træt ....
Hej Helen,
Ja så måtte jeg endnu en gang fatte pennen og skrive til dig igen. Det går godt med Laura. :) Hun er blevet en rigtig dejlig glad pige på 6½ mdr, 9,5 kg og 70 cm.
Hun begyndte som 4 mdr at møve sig frem og tilbage, sad som 5 mdr og er nu oppe i kravlestilling, så den lille pige har travlt. Hun pludrer og sprutter og er i det hele taget rigtig skøn.
Laura er oppe på tre skemåltider om dagen med havregrød til morgenmad, bondebrød med fisk, leverpostej etc til frokost og grøntsagsmos med fjerkræ eller fisk til aftensmad. Detudover får hun tilbudt seks flasker med mælk, som hun spiser varieret af, alt efter hvor meget hun har spist af fast føde.
Hun vil ikke lade mig made hende med mindre hun selv sidder med noget mad, så til morgen og aften sideer hun med et stykke agurk eller brød - frokosten spiser hun meget selv, hvis jeg bare lægger de små stykker foran hende. Så alt i alt har vi det godt - alle sammen. :)
Men men men - det sidste stykke tid har Laura været rigtig svær at putte om aftenen. Det tager ofte op til en time før hun giver sig hen, og så er det med en urolig søvn. Hun sover fint om dagen - to lange lure på ca 2½ time hver, og en powernap om eftermiddagen på godt 30 min. Men aftenen og natten har efterhånden udviklet sig til noget værre rod. :)
Jeg lægger hende mellem 19 og 19.30 alt efter hvornår hun er vågnet af sin powernap. Hun bliver lagt ved første træthedstegn (jeg har prøvet at holde hende vågen, men det endte helt skidt, så det gør vi ikke mere) Jeg giver hende det meste af hendes godnatflaske i armene, og når hun så begynder at glippe med øjnene bliver hun lagt i sin seng. Nogen gange vil hun gerne have en tår mere, endre gange har hun spist færdig når jeg lægger hende. Jeg synger to sange (de samme hver aften), stryger hende over panden og siger så godnat. Og så starter showet ellers.
Hun bliver ikke ked af det, men begynder tit at ligge og snakke, spytte sutten ud og ellers vene sig om, sætte sig halvvejs op etc. Så jeg render frem og tilbage i næsten en time, hvor jeg før bare har kunnet lægge hende og så sov hun.
Når Laura så endelig sover, så hører jeg hende ikke før omkring 23/24 hvor hun får mad igen. Og så kan jeg ellers rende i pendulfart resten af natten. Hun vågner SÅ mange gange at det er helt utroligt. Ofte er jeg oppe ved hende mellem 5-7 gange fra kl 24 til 07, så det er jo meget. Det er som om hun ikke kan falde ordentlig til ro om natten, og tit hjælper det ikke før jeg ligger og sover med hende ved siden af mig.
Jeg kan ikke finde ud af om hun det er en fase hun skal igennem, eller om det er tryghed hun søger. Så hvad gør en klog? Hun skriver til dig, for endnu en gang at få et par gyldne råd med på vejen. Hvordan kan jeg hjælpe Laura til at sove mere om natten?
Tak for hjælpen endnu en gang. :)
Kærlig hilsen
Christine - en lidt træt mor...