Brev:
Kan man risikere at han aldrig lærer at sove?
2. november 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kan man risikere at han aldrig lærer at sove?
Kære Helen
Søvnen er stadig den helt store udfordring Emil er nu 31 måneder og udvikler sig fint på alle områder. Han er meget langt fremme verbalt og han er en meget empatisk og fintfølende dreng, der er meget obs på sine omgivelser.
Han sover max 2 timer om dagen og det synes vi han skal blive ved med, for han har meget fart på hele dagen og på et tidspunkt i løbet af dagen skal han have noget sammenhængende søvn...
Han puttes ca. kl. 19.30 og der er faste rutiner hver dag. Vi skal sidde hos ham til han sover og det tager samlet ca. 30 min.
Efter ca. 45 min. starter showet. Han vågner, sætter sig op og kan ikke selv sove videre. Vi lægger ham ned og putter dynen om ham, og forsørger så at liste ud med det samme, men nogle gange skal vi blive siddende.. Derefter så er han der flere gange inden vi selv går i seng. Nogle gange tre til fire gange på en time. Når vi selv går i seng giver vi for det meste op og lægger ham ind i vores soveværelse i en gæsteseng ved siden af vores seng. Resten af natten vågner han også flere gange (mellem 3 og 6 gange) og hver gang skal han hjælpes videre i søvnen).
Vi har konsulteret alle, incl. børnelæge, sundhedsplejerske og kraniosakral terapeut, men ingen kan hjælpe og græd-dig-selv-i søvn metoden vil vi ikke bruge.... så vi har faktisk opgivet at løse det, da det jo har stået på altid!
Det jeg godt vil spørge dig om er, om du har nogen erfaring for, hvornår sådan en som Emil sover mere igennem? Kan det principielt fortsætte altid? Kan han på et tidspunkt af sig selv sove videre eller?
Vi føler os ret magtesløse, da vi ikke har overskuddet til at kæmpe kampe om natten... og det virker som om det er den eneste løsning - udover tålmodighed....
Mange hilsner
Jeanett