Svar: Kan man risikere at han aldrig lærer at sove?
2. november 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Jeanett
Jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende, når Emil stadig ikke sover igennem og jeg ved godt at I har prøvet meget - noget også med større succes end andet ...
Sidst du skrev til mig, var jeres metode endt i at Emil skælvede af frygt og græd voldsomt, når han skulle sove og tydeligt var bange for sovesituationen - og det positive er at det har I fået vendt, lige nu lyder det som om at det går den rette vej, at der er kommet mere ro på.
Du spørger om jeg kan give dig en tid, hvor han kan sove igennem og det er rigtig svært, for der er mange ting som spiller ind:
Hvis I fortsætter som nu, har fokus på hans samlede søvnbehov, ikke putter ham for tidligt i forhold til hvornår han står op fra middagslur og hvor lang en middagslur han sover ...
Hvis I sikrer jer at han spiser sundt og godt dagen igennem og får fødevarer især til aften, der er hensigtsmæssige i forhold til hans søvn ...
Hvis I sørger for at han er aktiveret og stimuleret både fysisk og mentalt igennem hele dagen ...
Hvis I hjælper ham med at koble fra om aftenen, får sat ord på alt hans tankemylder og hjulpet ham til at slappe af og overgive sig til søvnen ...
Hvis I anerkender hans udviklingsmæssige behov for tryghed, giver ham natlampe, åben seng, beroliger og betrygger både fysisk og verbalt ...
Hvis I undgår sygdom og større ændringer i hans liv der kan ødelægge alle gode søvnvaner ...
Hvis I søger for at have et godt og roligt, harmonisk hjemmemiljø ...
Hvis I ... - ja jeg kunne blive ved ... så er der en god chance for at jeres dreng nok skal lære at sove igennem og det på en god og rolig måde, som I alle kan have det godt med.
Men der vil altid, hele barndommen igennem, være perioder, hvor børn naturligt har behov for ekstra tryghed og nærhed når de skal sove. Der vil være perioder, hvor barnet naturligt søger dobbeltsengen om natten når de vækkes af en drøm og det skal man være indstillet på som forældre.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre på vej, fortsat held og lykke og knus til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske