Svar: Kartoffelmos af familiens kartofler og kød
2. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
Du må gerne lave kartoffelmos til jer alle sammen, ved at bruge de samme kartofler. Du skal bare kun salte vandet lidt og så bruge sødmælk i mosen - så er det praktisk at lave til hele familien ... Hvis I godt kan lide at mosen er mere salt i smagen, så må I bruge bordsalt og salte ekstra individuelt til de voksne.
Du kan i princippet bruge alle slags kød og fisk, det skal koges eller laves i ovnen. Det er en god idé at starte med lyst kød som kylling eller kalkun, men stille og roligt kan du sagtens gå over til at bruge kalv, svin, okse, and osv. Hakket kød er ofte bedst i starten eller f.eks. lidt kogt kylling som du hakker fint.
Fisk er sundt og godt, du kan sagtens tage lidt af jeres laks, som du har lavet i ovnen, eller koge en lille rødspættefilet, et lille stykke torsk eller lignende og bruge det.
Hvis du laver en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs og med lidt milde krydderier som timian og oregano, så kan du også bruge det. Hvis du laver frikadeller, både kød og fiskedeller, så kan du også bruge lidt af indmaden af dette og mose det ned i grøntsagsmosen.
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske