Svar: Kan vi komme ned på en amning?
2. november 2009
Alder:
6 mdr.
Hej
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes i mors seng og sover videre der, det er en dejlig måde at alle får lidt ekstra søvn på
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt at sutte på f.eks. appelsinbåde eller store både af blomme, fersken eller lignende.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, opbløde med spyt, sidde med selv, Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her 2-2½ time.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt som om formiddagen og ammes
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30 - sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig - sover i sin egen seng
Kan naturligt på grund af sin alder og den udvikling han går igennem godt have behov for hjælp til stillingsskift om natten, men sover uden at få mælk.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for at få mælk aften, sen aften og tidlig morgen og derudover også mælk i løbet af dagen. I 8-9 måneders alderen vil 3 amninger ofte være nok og her er det oftest stadig aften, sen aften og tidlig morgen der bibeholdes fordi barnet derved får væske nok og samtidig får plads til mere rigtig mad i maven i løbet af en dag.
Når man giver flaske med mme eller vælling, så vil det normalt mætte mere end modermælk og derfor vil børn der får flaske aften og sen aften nogle gange sove et lidt længere stræk om natten end børn der får bryst - men mælke/væskebehov er der stadig og er stadig stort. De fleste børn vil i 6 måneders alderen drikke 800-1000ml mælk dagligt og det er svært at indtage så stor en mængde om dagen, hvis de også skal spise skemad og komme godt igang med det :)
I 6 måneders alderen vil de fleste børn normalt sove 2 lure dagligt og powernappen sen eftermiddag begynder således at blive sprunget over. Det er naturligt at hvis han sover en god lang middagslur så vil han bedre kunne springe 3. lur over end hvis han sover en kort middagslur .)
Med den alder han har nu så er det vigtigt at dagen har en nogenlunde rytme, hvad angår søvn og mad. Det er nemlig med til at påvirke hans indre ur, hans cirkadiske rytme og det har dermed betydning for hans nattesøvn.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper videre på vej og viser lidt om hvad du kan forvente af din dreng lige nu :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske