Svar: Væskeindtag pr. døgn for baby?
3. november 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvor meget barnet får og man er nødt til at tro på det man ser - tunge tissebleer og helt klar urin :)
De fleste børn vil i en alder af 8 måneder ikke kunne indtage deres væskebehov af en kop. Jeg kan ikke ud af dit brev se hvor stor din datter er, altså hvor meget hun vejer, men væskebehovet beregnes ud fra dette. Hvis vi siger at hun vejer ca 8 kg, så vil hendes væskebehov ligge mellem ca 1000-1200 ml i døgnet. Heraf vil de ca 600ml være mælk og resten vand. Vejer hun mere er hendes behov naturligvis større, vejer hun mindre kan hun også nøjes med lidt mindre væske.
Alternativet til amning er normalt flaske, simpelthen fordi barnet af en flaske vil kunne drikke måske 180-200ml af en gang. Det svarer til at barnet får f.eks. 3 flasker dagligt i 8-9 måneders alderen eller bliver ammet 3 gange dagligt. Derudover indgår der jo så mælk i maden og give vand af kop.
Nogen siger at mælken i grød og mos også tæller med - det er dog en sandhed med modifikationer ... Naturligvis får barnet ekstra kalk, fedt osv. når man bruger mælk i maden og det er vigtigt at gøre dette - men barnet har stadig et væskebehov der skal dækkes ud over det.
Jeg tvivler derfor på at din datter vil kunne nøjes med kun at drikke af kop og få mælk via maden. Der er dog ingen tvivl om at du godt kan skrue ned for amningerne med den alder hun har nu, så bliver det hele måske også lidt mere til at holde ud for dig ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Grød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud - har vi talt om tidligere), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter
Frokost 11.30: Fiberholdige brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres fortsat med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Evt. amning, for at sikre lidt ekstra væske i løbet af dagen, men det kan sikkert fjernes stille og roligt efterhånden.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt tykmælk med revne æbler, frugtmos osv. Små bidder af en bolle med smør, ost, vand af kop.
Skal ikke ammes om eftermiddagen
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Der gives mad i stykker og suppleres med mos, maden tager udgangspunkt i det I andre spiser og får I noget en dag, som ikke er til børn, så får hun en middagsret fra glas svarende til hendes alder :)
Suppleres evt. med en godnatgrød hvis du skønner at hun ikke bliver ordentlig mæt af aftensmaden.
Ammes og puttes til natten ca 19-19.30
Sen aften 23-24: Ammes godt igennem, gerne fra begge sider, det er hendes drømmemåltid og herefter sover hun uden at blive ammet indtil næste morgen tidlig.
Du kan godt med den alder din datter har nu amme hende til natten og putte hende i egen seng. Tage hende op og amme hende godt kl. 23-24 og putte hende tilbage i egen seng og så derefter lære hende at det er nat og at hun ikke skal ammes igen kl. 02 og 04. Det er rigtigt at hun ikke kan klokken, men mælk behøver hun ikke, hvis hun følger en plan som jeg har beskrevet. Så kan det i stedet handle om tryghed, nærhed osv. i øjeblikket fordi hun er i separationsfasen og det er naturligvis også et reelt behov, men du kan godt lulle hende videre i søvnen og gøre hende tryg uden at give hende brystet.
Du har jo et eller andet sted en vigtig pointe i at hendes indtag af væske om dagen skal være større end hendes indtag af væske om natten og det må du hjælpe hende med at regulere :)
Fontanellen kan godt synke som tegn på væskemangel, men der vil dog være mange andre symptomer på dehydrering og det lyder ikke som en dehydreret pige du beskriver ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske