Brev:
Kost, søvn og jerntilskud
3. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kost, søvn og jerntilskud
Kære Helen,
ja, så vender jeg lige tilbage igen. Det er angående min datter på næsten 7 mdr. Hun har i længere tid vågnet mange gange om natten for at spise - 3 gange som oftest.
Hun har i længere tid været på grød og grønsagsmos udover ammemåltiderne. Hun får grød og mos 3 gange om dagen og ind imellem får hun et stykke frugt at gnave på eller lidt æble-, sveske- eller abrikosmos som mellemmåltider. Det startede så godt med anden mad lidt før hun blev 5 mdr, men da vi så startede op på jernberiget modermælkserstatning i grød og mos, så mistede hun interessen. Vi har heldigvis fundet ud af, at hun blot ikke kunne lide det mærke modermælkserstatning, så vi skiftede mærke, og det går lidt bedre.
Hun åbner dog ikke rigtigt munden, når hun får skemad. Hun suger det ind i stedet for, hvilket naturligvis godt kan lade sig gøre så længe føden er processeret som den er. Men det ville da være lettere, hvis hun åbnede munden. Har du et godt råd til at få hende til det? Hun drikker vand af kop til måltiderne. Hun spiser ikke store mængder (tror jeg) - ca. 3/4 dl pr måltid.
Hun får ca. 200 mL jernberiget modermælkserstatning gennem maden, og dermed supplerer jeg med jerndråber svarende til halvdelen af fuld ration, hvis hun ikke fik den jernberigede modermælkserstatning. Dvs. jeg kan ikke nænne at give hende alle dråberne, for hun får så hård mave af det (et stort problem for storesøsteren).
Jeg forsøger at trappe mængden af jerndråber op lige så stille, men jeg ender altid kun med 2 i stedet for 4 dråber pga. forstoppelsen. Jeg afhjælper problemet ved at holde pause med dråberne 1-2 dage og give hende sveskemos. Hvor vigtigt er det, hun får fuld ration jern? I de andre nordiske lande giver man vist ikke jerntilskud.
Nå, men søvnen! Suk, jeg vil jo gerne sove bedre om natten! Hun har sovet op til 9 timer i træk om natten, da hun var 3-4 mdr, men det er længe siden. Jeg gætter på, hun kan lugte og høre mig om natten, da hun ligger i sin egen tremmeseng ved siden af mig. Jeg ville gerne flytte hende på eget værelse, men det er umuligt pga. en igangværende ombygning, der varer 1½ måned endnu. At give hende sutten om natten er heller ikke nok. Har du et godt råd?
Mange hilsner fra IMLO