Svar: Kost, søvn og jerntilskud
3. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære IMLO
Nu hvor din datter er næsten 7 måneder gammel, så er det en rigtig god idé at du begynder at variere hendes indtag af mad mere. Det er vigtigt både i forhold til kræsenhed, men også i forhold til at holde hendes mave igang naturligt.
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud her - optages bedst med frugt), frisk blød frugt at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres derudover med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13, det afhænger af hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, gerne retter med hakket kød, ris, sovs og milde former for fisk. Det skal stadig moses og ved siden af mosen skal hun så have lidt brødskorper, kogte broccoli, blomkål og lignende at sidde med selv og gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30 i sin egen seng.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og gerne fra begge sider, sover herefter til næste morgen tidlig uden mælk. Sover i sin egen seng.
Du skal naturligvis sikre dig at hun spiser og drikker væske nok om dagen, så hun ikke behøver efterspørge det om natten. Det er også vigtigt at du er opmærksom på at når hun vågner, virker søgende, ligger uroligt osv. så er det ikke nødvendigvis fordi hun skal ammes eller have en sut, men fordi hun skal hjælpes med at skifte stilling, have en putteklud, dynen om sig igen osv. og lulles til ro uden at få noget i munden - det er i hvert fald en meget god vane at forsøge at skabe nu :)
Nogen vælger at tage siden af tremmesengen og stille hendes og din seng sammen, så I ligger ved siden af hinanden og du kan så berolige med en hånd på hendes krop, uden at du stiger ud af din seng og samtidig så hun bliver i sin seng.
Hvis du laver kartoffelmos til jer alle sammen og du laver den med sødmælk, så kan I spise det samme. Det samme gælder, hvis du bruger sødmælk i sovs, f.eks. i lidt tomatsovs med kød der har stået og småsimret på panden eller hvis du laver f.eks. boller i karry - hun må altså gerne få mad, der tager udgangspunkt i jeres mad og maden skal smage af noget. Måske vil hun åbne munden mere, hvis det er jeres mad hun får ... :)
Ellers er det et spørgsmål om at give hende mad i hånden som hun kan sidde og gumle på og på den måde lære hende at bruge sin mund til at spise med på flere måder, altså styrke hende mundmotorisk.
Og så skal mælkeindtaget holdes nede på ca 4 amninger dagligt og måske skal du bruge lidt mindre mme i maden, så hun bedre kan lide det og så det ikke mætter alt for meget. Mon ikke du kan koge grøden på vand og så tilsætte ½ dl. mme eller måske mindre, for at gøre grøden mere lind ...
Jern anbefales - ikke fordi hun mangler jern nu, men fordi det er vigtigt at forebygge at hun kommer til at mangle det i 1-2 års alderen. Jern er særligt vigtigt for barnets evne til at transportere ilt rundt i kroppen og det gives bedst sammen med frugtmos, da det fremmer optagelsen, hvor mælkeprodukter f.eks. hæmmer optagelsen.
Du kan forsøge med en anden type jern, end du bruger lige nu - prøv f.eks. Babyfer som er et smagsneutralt pulver du kan drysse på frugtmosen og så give det på en ske. Det betyder ikke noget hvad type frugtmos du giver, du kan give både æble, pære, jordbær, sveske, abrikosmos eller andet og netop frugtmosen kan jo være med til at maven også holdes igang.
Hvis barnet ikke får min 400ml mme dagligt, så anbefaler sundhedsstyrelsen at man giver fuld dosis jern, man kan således ikke halvere som du forsøger lige nu ... :( Hvis du udregner jernindholdet i mme, så er det ikke ret højt. Grunden til at man kan nøjes med de 400ml skyldes at barnet optager jernet fra mme lettere - men altså stadig skal der gives fuld dosis jern, også selvom barnet får f.eks. 350ml mme dagligt.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske