Svar: Natamning og søvn
4. november 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Glade mødre
Tak for jeres brev, jeres pæne ord til mig og velkommen til :)
De fleste børn vil i 8 måneders alderen have behov for 3 amninger dagligt, og disse amninger vil normalt ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Det er således amningerne om dagen der svinder først ... Det vil normalt også være sådan at barnet om dagen drikke vand af kop, simpelthen fordi indtag af mælk om dagen fylder for meget, mætter for meget og fjerner lysten til at spise mere rigtig og sufficient mad.
Børn vil i denne alder ud over amningerne også få mælk via grød og mos og deres samlede mælkeindtag ligger omkring 600ml - hvis barnet får flaske i denne alder vil de ofte drikke 3 flasker a 180-200ml.
Jeres datter drikker mellem 450-600ml mme af kop om dagen. Det er faktisk rigtig meget, når hun også ammes så meget om aftenen og natten som hun gør og jeg er nødt til at sige, at hun lige nu faktisk får for meget mælk ... Amningerne om dagen er blevet erstattet af mælk, hvor de skulle erstattes med væske og amningerne om aftenen og natten er hendes egentlige mælkebehov - forstår I hvad jeg mener? Jeg vil derfor anbefale at I skærer ned i tilbuddet om mme af kop i løbet af dagen og tilbyder vand i stedet og at amningerne skæres ned til 3 gange dagligt.
Da hun er glad for at få mme af kop, så vil det være fint at hun tilbydes mme f.eks. sammen med sin frokost. Derudover kan hun så småt begynde at få lidt tykmælk eller lignende om eftermiddagen (fra 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del af hendes indtag) og så kan hun blive ammet 3 gange aften og tidlig morgen. Vågner hun midt nat og er tørstig, kan hun få vand eller lulles videre i søvnen uden noget i munden.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 04: Ammes og sover videre i mors seng
Kl. 6.30: I står op (ingen amning).
Morgen Kl. 7: Havregrød med eller uden frugtmos. Vand eller MME af kop.
Kl. 8: Formiddagslur, som nu.
Kl. 9.30 (hvis hun er vågnet, ellers bliver det hele naturligvis rykket): ½ bolle med smør og ost og noget frugt. Vand af kop.
Kl. 11: Kort middagslur.
Frokost Kl. 12-12.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiske pålæg, kogte grøntsager, pastaskruer osv. Gerne suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk, hvis hun vil spise mosen - mos kan også bruges som smørbart pålæg, vand eller MME af kop.
Kl. 13.30: Eftermiddagslur.
Eftermiddag Kl. 15-16: ½ bolle med smør og ost. Nogen gange suppleret med frugt, evt. lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Kl. 17.30-18: Aftensmad, der tager udgangspunkt i familiemaden, retter med hakket kød, mild fisk, sovs, ris, pasta osv. Mad der smager af noget, der skal både være mad i stykker og mos. MME af kop
Alt efter hvor meget hun har spist, kan I overveje om hun skal have en godnatgrød, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Kl. 19: Ammes og puttes til natten, sover i sin egen seng
21-22: Ammes og puttes tilbage til egen seng og sover herefter til næste morgen tidlig kl. ca 04. Det er ca 6-7 timer uden mælk og det burde hun kunne klare med denne alder - man kan overveje om hun skal tilbydes lidt vand, når og hvis hun vågner, men hun burde ikke have behov, hvis hun har fulgt planen som ovenfor beskrevet.
I kan altså godt begynde at forvente og arbejde på at få 6-7 timers sammenhængende søvn ude at hun skal have mælk.
Man kan gøre to ting - man kan vælge at tage en 'kold tyrker' hvor man lader 'anden mor' tage over, hun kan give ligeså meget nærhed, omsorg, kærtegne berolige osv. som du kan. Hun kan det samme bare ikke give bryst. De to kan evt. sove sammen i soveværelset en overgang, så lillepigen får masser af nærhed men ingen bryst.
Man kan også vælge at trappe ud af amning, så du tilbyder hende brystet, når intet andet virker, men så du stille og roligt trækket brystet til dig igen. Hun får lov til at blive beroliget men får ikke lov til at drikke mælk. Samtidig med at du gør dette, så sættes noget andet i stedet, det kan være en klud hun puttes med, beroligende ord du siger, måden du holder hende i hånden på, vugger hende på imens hun ligger ved siden af dig, kærtegner hende på osv. Så disse ting på sigt bliver det der beroliger hende og får hende videre i søvnen og dermed erstatter brystet.
Jeg kan ikke helt ud af jeres brev vurdere, hvad der vil være bedst. Det kan sagtens tænkes at første mulighed vil være god for jer, I er nødt til at forsøge jer frem. Hvis hun bliver dybt dybt ulykkelig, ja så dur det ikke, så må hun ammes kortvarigt og så skal tingene have lidt tid. Der sker jo udviklingsmæssigt rigtig meget med hende og hun er rigtig godt igang motorisk. Det er super, men det betyder også at hun lige hun har ekstra behov for fysisk kontakt - ikke om dagen, hvor hun øver sig i at separere sig og bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd - men om aftenen og natten, hvor roen skal falde over hende.
Det er korrekt at man normalt efter 3 nætter vil opleve en ændring. Ikke at barnet sover igennem der, men kigger man på klokken og noterer tidspunkterne ned, både hvornår hun vågner og hvor lang tid der går inden hun falder i søvn igen - så vil man normalt efter 3 dage se en ændring til det positive.
Så lidt overvejelser og forslag til en plan herfra - håber I hermed er hjulpet videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske