Brev:
Vågner hver og hver anden time
4. november 2009
Alder:
12 mdr.
Vågner hver og hver anden time
Kære Helen
Efter jeg skrev sidst, læste jeg dit svar til en anden omkring søvnassociationer og valgte derefter at tage sutten fra William. Det tog 2-3 dage så sov han allerede bedre dvs 3-4 timer ad gangen, så skulle han have lidt omsorg (eller flaske) og så sov han videre igen.
I sommerferien med diverse sommerhusophold, blev søvnen igen en udfordring og vi gav ham sutten igen, så han kunne sove i nye omgivelser. Og han sov så stadig intervaller af 3-4 timer, dog nogle gange 2 timer ad gangen. Siden er jeg startet på arbejde og han i vuggestue (1. sep) og det er han super glad for. De siger at han er så sød og altid glad og han charmer alle.
Hjemme er han som udgangspunkt lige så sød og glad, medmindre han er syg el. træt, så bliver han selvfølgelig pjevset. Han spiser rigtig fint morgen, middag, aften og diverse mellemmåltider.
Vi har fulgt ”dine” dagsrytmer løbende som jeg har læst mig til i andres spørgsmål og svar og det har fungeret super fint. Han har således fået 2 flasker (amning stoppede da han ikke gad mere omkring 6-7 mdr) i den sidste tid, aften og sen aften.
Men han har i over 2 mdr nu, generelt sovet rigtig dårligt, dvs hver og hver anden time skal vi derind. Det er ikke bare en sut, han kan også bare være ked af det og det tager så mellem 5 min og 2 timer at få ro på igen. Han blev syg for halvanden måneds tid siden – men sov allerede dårligt før det - (forkølet, mave mv) og vi fik taget nogle afføringsprøver som viste at en (ellers alm) bakterie trivedes lidt for godt (colostridium dificile). Det har ikke rigtig anden betydning end at han ikke må få komælk og penicillin i 4 uger, den periode slutter i denne uge.
Nå, men for 3 uger siden gik jeg til zoneterapeut med ham og hun foreslog at vi kunne prøve med lidt kamille the evt med lidt sukker. Samme aften valgte vi så at tage alle flasker fra ham (han var jo alligevel 12 mdr der) og så gav ham kamillethe og så sov han fra kl. 19.30 – 06 med kun en opvågning kl. 21.30. Fantastisk! Et par ok nætter og et par super nætter fulgte så derefter, et enkelt besøg hos zoneterapeut ugen efter igen. Og så blev søvnen pludselig urolig igen.
Så blev han syg i weekenden igen med opkast som så blev fint igen i løbet af et par dage, men har nu feber. Han har ikke mere end 38 om aftenen, så det er jo ikke så galt. Men han sover stort set ikke om natten. Han vågner hver halve time og græder og vil ikke sove videre, vil ikke nødvendigvis have sut, han er bare urolig og ked af det. Vi har prøvet at give ham panodil for at tage feber og give ham ro til søvn, men det har heller ingen virkning. Vi tager ham om aftenen ind i vores seng hvilket resulterer i at alle sover dårligt, for der er ikke rigtig plads, så ofte flytter en af os ind i stuen. Dette gælder også når han ikke er syg.
Jeg er selvfølgelig helt med på at han lige nu er syg og kræver derfor ekstra omsorg og søvnen vil være dårlig. Det er heller ikke den tid han er syg jeg har brug for hjælp til. Det er når han ellers er rask men stadig ikke sover at det bliver hårdt. Det hjælper nogle gange at tage ham ind til os, men ikke altid. Der er bare ikke rigtig noget mønster i hans søvn.
Jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad det kan være. Putterutiner er etableret siden han var 4 mdr med sang mv. og han falder fint og nemt i søvn i sin egen seng i eget værelse– altid uden sut. Og vi kan godt gå fra ham før han sover og så kigger jeg bare lige ind og siger et eller andet en gang i mellem ind til han sover. Men han vågner så ofte en time efter og skal have hjælpe af en eller anden art til at sove videre.
Hvis nu han bare vågnede hver 3-4 time og skulle have en hurtig sut eller ny sovestilling og så ud igen, så ville jeg ikke skrive, men det er bare ofte hver anden time og ofte tager det tid at få ham til ro igen. Det går ud over både nattesøvn og vores ”kæresteaftener” og det er simpelthen så hårdt nu hvor vi begge arbejder. Og jeg forstår ikke at han 1 gang hver 3 uge måske, sover helt fint, men dagen efter uroligt igen.
Nogle kolleger siger at vi nurser ham for meget, han skal have lov at være lidt ked af det uden vi går derind. Men jeg syntes heller ikke vi drøner derind ved hver en lyd. Vi giver det tid og lytter om det går i sig selv og hvis det lader til at udvikle sig, så går vi derind.
Han er i øvrigt gået over til 1 lur i vuggestuen, de kunne ikke få ham til at sove om eftermiddagen, og han sover derovre ca 2 timer, nogle gange mere nogle gange mindre. Men heller ikke det lader til at have indflydelse, der er i hvert fald ikke noget fast mønster med hvordan han har sovet der ift hvordan han sover om natten. Hjemme sover han 1-2 lure afhængig af dagsformen og det fungerer også fint. Han bliver som regel puttet (med kamillethe – nu oftest uden sukker) kl. 19.15 med sin bamse, sover så ca 19.30, og han vågner mellem 6 og 7, oftest 6.30.
Det skal også nævnes at han løbende bliver checket hos lægen for ører og luftveje og der er ikke noget.
Han er begyndt at gå for 4 uger siden og går nu rigtig fint og stolt og glad afsted.
Jeg har også overvejet at tage sutten fra ham igen, men nogle gange sover han jo fint med den, og jeg lægger altid flere i sengen så han selv kan finde en.
Har prøvet at fatte mig i korthed... dog uden større held. Beklager! men jeg håber det var relevant.
Ps har overvejet at gå til osteopat med ham, for at se om det kunne gøre noget…men kun hvis det kunne hjælpe. Er klar til at prøve hvad som helst for at få en bedre nattesøvn.
Kærlig hilsen
Williams trætte mor (og far)