Svar: Vågner hver og hver anden time
4. november 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Williams trætte forældre
Der er ingen tvivl om at afhængighed af sut, start i vuggestue, sygdom osv. påvirker søvnen og at I har været igennem et par måneder, hvor dette har været problemet. Det er meget fint at du har været og stadig er opmærksom, det er godt at du får ham tjekket ved lægen, arbejder på at han selv skal finde sin sut og er opmærksom på at han naturligt savner dig og søger din kontakt ekstra fordi I nu er væk fra hinanden i dagtimerne.
Med er er heller ingen tvivl om at I lige nu oplever udfordringer om natten, fordi jeres dreng er blevet et år, han er begyndt at gå og øver sig mere og mere i at separere sig fra jer. Han oplever rigtig meget om dagen og alle oplevelser skal bearbejdes i drømme - derfor vågner han, småklynker, græder måske osv. og har brug for hjælp til at blive beroliget, føle sig tryg, mærke at I er der osv. før han atter kan overgive sig til søvnen.
De fleste børn er faktisk omkring 16 måneder før de begynder at kunne forholde sig til at man er der, selvom man er ude af syne. Det betyder at han lige nu faktisk ikke helt forstår hvor I går hen, når I går fra ham. Han kan ikke forholde sig til at du går på arbejde, når du afleverer ham i vuggestuen og han ved ikke hvornår du kommer igen ... Han ved ikke at I er i stuen eller i soveværelset, når han ligger på sit værelse og derfor kan han sagtens føle sig forladt og alene, når han skal sove og når han vågner af en drøm.
Han har en stor motorisk uro, fordi han nu rejser sig, går ved tingene osv. og han har en stor mental uro, fordi han nu oplever meget mere end tidligere og også skal forholde sig til adskillelse og øve sin selvstændighed. Derfor sover han dårligt om natten og derfor søger han dig ekstra meget lige nu.
Det er naturligvis vigtigt at anerkende dette, evt. lade døren til værelset stå på klem, så han kan høre at I stadig er der, være der for ham når han vågner, så han ikke når at blive alt for ked af det - samtidig med at I jo også skal finde balancen mellem at han skal have lov til at finde roen selv, lede efter sin sut, putte den i munden og sove videre, når han kan det.
Det er helt fint at beholde flaske med kamillete lidt endnu, da det lyder som om at det giver ham ro i maven. Stille og roligt kan den erstattes af en kop mælk eller vand og så skal han have godnathistorie. Han skal læses for, I skal tale lidt om alt og ingenting, få ham til at slappe af, berolige og betrygge, putte ham og så skal han sove. Måske falder han i søvn imens I læser, måske skal I lige sidde der lidt, måske kan I gå lidt frem og tilbage, det må tiden vise.
Men tiden arbejder altså også for jer - det er vigtigt at holde fast i de gode rutiner I allerede har og så ikke glemme at nogle perioder er svære og det handler ofte om sygdom og udviklingsspring :)
Håber mine tanker hjælper lidt på vej og giver lidt ro.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske