Svar: Hun bryder sig ikke om grød - hvad med morgenmad?
4. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Det lyder sandsynligt at din datter ikke spiser morgenmad, hvis hun er blevet ammet ½ time inden ... Der burde dog ikke være problemer, hvis du ammer hende allerede kl. 04/05, så burde mælken ikke mætte hende så meget, at hun slet ikke vil have grød. Så prøv om du kan nøjes med at amme denne ene gang og springe amningen over, der hvor I så skal stå op og hun skal have grød i stedet ...
Grød er en god start på dagen, når man ikke er mere end 7 måneder gammel. Alternativer i denne alder findes der ikke mange af. Hun har jo ikke godt af at få for meget komælk, så tykmælk. A38 og lignende bør ikke gives i større mængder, vælger du at prøve med dette, så max ½ dl ... Hun vil sandsynligvis ikke kunne tygge sig igennem en havregrynsbolle, grahamsbolle eller lignende, så det dur heller ikke.
Så prøv med grøden i første omgang og forsøg dig lidt frem. Du kan evt. blande forskellige meltyper og gryn for at se om hun så bedre kan lide det, du kan også forsøge med boghvede eller quinoa eller måske prøve med en færdiglavet havregrød eller flerkornsgrød - det sker jo at børnene bedre kan lide det vi køber end det vi laver. Lige nu er det vigtigt at hun kommer igang med at spise morgenmad og forbinder det at spise med noget godt og rart, så kan der komme mere familiemad på hen af vejen og i løbet af dagen.
Det vil også være en god idé at starte med lidt frugt i hånden, det kan være en appelsinbåd som hun kan sidde og sutte på. Det at sidde med noget, motiverer hende til at spise og viser hende samtidig at det er spisetid nu. Prøv derfor at sætte hende i den høje stol og lad hende få lidt i hånden at gumle på imens du laver grøden klar og se om hun så er mere motiveret bagefter :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske