Svar: Afviser flaske - 9 mdr.
4. november 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Mon ikke afvisningen af flasken hænger sammen med sygdom og tandfrembrud - det lyder jo som om at han godt har ville tage flasken hjemme og det kun er i dagplejen han har afvist ...
Hvorom alting er, så tænker jeg, at det jo et eller andet sted er okay at afvise flasken når man er 9 måneder gammel. Der er jo også bør der afviser bryst i denne alder og jeg synes det er vigtigt at man ikke presser barnet unødigt. Det er naturligvis godt hvis man kan bibeholde mme indtil han er 12 måneder gammel, så han ikke kun får komælk, men han må faktisk godt få lidt komælk med den alder han har nu.
Jeg synes ikke han skal have sødmælk i sutteflaske, prøv i første omgang at bibeholde flasken bare 2 gange dagligt med mme og se om ikke det går - måske tager han den, når han ikke presses for meget og når tænderne er brudt igennem. Brug så mme i grøden om morgenen, men giv ham sødmælk og surmælksprodukter som supplement - ikke i store mængder, men så han også får lidt kalk den vej.
Og når han så ikke op på de 400ml mme dagligt, så synes jeg du skal give ham jerntilskud til han bliver 12 måneder gammel.
Mit forslag ser således ud:
Morgen: Havregrød, lavet med mme og vand eller mælk (sødmælk eller mme) af kop.
Formiddag: Frugt, brød, ost, vand af kop.
Frokost: Rugbrødsryttere med forskelligt fiskepålæg, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager evt. suppleret med grøntsagsmos. Vand af kop.
Eftermiddag: ½ Bolle med smør, ost, lidt tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Maden smager af noget og der gives både mad i stykker og mos - f.eks. kartofler moset med lidt sovs og frikadeller i stykker ved siden af. Vand eller mælk (sødmælk eller mme) af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød lavet med mme, hvis han ikke har spist nok aftensmad.
Flaske og puttes til natten kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske
Tænder kommer meget forskelligt frem, nogle børn får tænder meget tidligt, andre noget senere. Det gør ikke spor, men det er naturligvis lidt hårdt, hvis der kommer mange tænder på en gang ...
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske