Brev:
Sove uden hjælp om natten
4. november 2009
Alder:
9 mdr.
Sove uden hjælp om natten
Kære Helen,
Vi har en søn på 9 måneder, som har fået etableret lidt dårlige søvnvaner. Han er altid blevet ammet i søvn om aftenen, og når han vågnede om natten, blev han hver gang ammet i søvn igen indtil for en måned siden. Det var mange gange hver nat han vågnede, og da han blev 8 måneder, tænkte vi, at han godt kunne undvære mælken. Derfor tog hans far ham om natten, og jeg sov (og sover stadig) i et andet værelse.
Han har taget det fint at undvære mig og har ikke grædt meget. Men stadig vågner han rigtig tit (måske hver halvanden time), hvor hans far ligger og holder lidt om ham og måske vugger lidt (hans seng står op af vores). Efterhånden falder han hurtigt i søvn igen, og nogle gange er det nok med "shh shh".
Men han skal selvfølgelig lærer at falde i søvn selv, så han ikke vågner og skal have hjælp om natten. Han bliver stadig ammet i søvn om aftenen, og det skal vi væk fra. I forbindelse med at han skal puttes og lærer at falde i søvn selv, har vi tænkt på at flytte ham på eget værelse. Vi tænker, at det måske kan være en fordel, at vi ikke sover lige ved siden af, når han vågner. På den anden side, tror vi også det bliver hårdt, at skulle rende ned ad trappen til børneværelset, hver gang han vågner om natten (for vi tror, at det kommer til at tage noget tid, før han lærer at sove helt igennem).
Kan du give nogle gode råd i forhold til, hvor det er godt, at han sover, og hvad vi gør, når han vågner om natten? Han bruger ikke sut, men vi har en sovebamse, som vi giver ham, når han skal sove om dagen og om natten, men han ser nu ikke ud til at have knyttet sig til den. Om dagen bliver han kørt lidt i barnevogn til søvn, og vi øver, at den står stille, inden han sover helt.
Altså i bund og grund er vi lidt bekymrede for, hvordan vi skal få lært ham at sove uden vores hjælp om natten, uden at vi i den periode bliver helt nedslidte af søvnmangel. Så vi håber, du kan hjælpe med lidt råd!
Mange hilsner fra
Malene