Brev:
Har måden vi putter ham på om aftenen indflydelse på hvordan han sover om natten?
5. november 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Helen
Vi har et problem med vores 11 måneder gamle drengs sovevaner. Han sover forholdsvis fint om aftenen/natten, men sover virkelig dårligt om dagen. Han har altid haft svært ved at hengive sig til søvnen og ofte taget små korte lure om dagen, men de sidste 2 måneder er det blevet meget uregelmæssigt - faktisk siden han begyndte at kravle.
Problemet er nu, at han ofte vågner efter ca 30 min også selvom at han slet ikke er udhvilet. Det betyder at han ofte er ked af det, ofte græder hvis man prøver at få ham til at sove igen og skal lægges i hvertfald 3 gange om dagen.
Hvis vi triller med ham i barnevognen eller ligger os sammen med ham kan han for det meste sove 1-1½ time. Vi har for nyligt måttet opgive at få ham passet hos en børnepasser med flere børn, fordi han slet ikke kunne falde ind i deres rytme.
Om aftenen, efter mad og bad, ligger vi med ham i vores egen seng og læser en bog. Herefter slukker vi alt lyset og giver ham en flaske. Herefter tager vi ham op og ligger ham over i hans egen seng. Han skal måske have sutten et par gange og vågner så kl. 5, kommer over til os og sover til ca 7. Nogle nætter kommer han over tidligere, hvis vi ikke kan få ham til at falde til ro igen.
Vores rutine er:
07:00 står op
07:15 Morgenmad
08:30 morgenlur
11:00 frokost
12:00 lur
14:30 frugt
16: Lur
18:00 aftensmad
18:30 leg og flaske
19:00 bad
19:30 godnathistorie og putning
Problemet er altså at han ikke får sovet nok om dagen til at være glad og frisk, når han vågner. Han græder derfor meget og vil meget op.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham til at sove godt i løbet af dagen?
Og har måden vi putter ham på om aftenen indflydelse på hvordan han sover om natten?
De bedste hilsner
Trine