Svar: Har måden vi putter ham på om aftenen indflydelse på hvordan han sover om natten?
5. november 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Trine
Med den alder jeres dreng har nu, så burde han kunne holde sig vågen lidt længere tid mellem sine lure. Mit råd til jer er altså at I begynder at putte ham lidt senere i løbet af dagen end I gør nu og så sørge for at han bliver aktiveret rigtig meget, når han er vågen. Han skal bruge sig selv både motoriske og mentalt, så han er fyldt rigtig godt op på disse punkter og derfor naturligt vil have behov for at sove.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.15: Havregrød, mælk af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur 9.30 (altså en time senere end nu), sover 30-45 minutter.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, rejer, muslinger eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 13-13.30 og sover her 1½ time, måske lidt mere hvis I er heldige ..
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Aften 18:00: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Noget af maden skal fortsat moses, andet gives i stykker. Mælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid
Flaske, godnathistorie osv. som nu og puttes til natten 19.30-20
Det er således vigtigt at han nu aktiveres rigtig meget i sine vågne timer og at I holder ham vågen og forsøger at flytte hans rytme, så han kan nøjes med to lure og dermed også en lidt længere middagslur end han tager lige nu.
Det er naturligvis svært at flytte ham en helt time fra den ene dag til den anden, så måden at gøre det på er at flytte ham ca 15 minutter af gangen. Hvor I plejer at putte ham til formiddagslur allerede kl. 8.30, så skal I begynde at putte ham 8.45, næste dag kl. 9 osv. Det samme gælder så tidspunktet for tilbuddet om mad og hvornår han puttes til næste lur - hele tiden holde fast i den tid, som vil være passende fremover og skal tiden flyttes, så gør det med 15 minutter af gangen.
Der er absolut ingen idé i at kæmpe med at få ham til at sove videre, hvis han vågner efter 30 minutters formiddagslur, så må I tage ham op, lege med ham, aktivere ham, få ham til at spise, give ham bad der i stedet for om aftenen og så putte ham til en forhåbentlig længere middagslur :)
Rytmen om dagen og måden han puttes på har indflydelse på putningen om aftenen og nattesøvnen. Det er en god idé at have nogenlunde samme ritual - således at hvis han kan sove uden flaske om dagen og der puttes med beroligende ord, kærtegn osv. så kan han om aftenen puttes på samme måde. Der skal altså være genkendelighed, det giver tryghed og det forbereder ham ligesom på hvad der nu skal ske ...
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske