Brev:
At lægges til at sove hjemme og ude
5. november 2009
Alder:
4 mdr.
At lægges til at sove hjemme og ude
Hej Helen
Hvor er det dog godt, jeg har fået meldt mig ind, denne her brevkasse er jo guld værd... tak!
Min tvillingepiger på 4 måneder er nogle små sovetryner, og det er vi dem meget taknemmelige for... når nu der er to! De sover altid ude i barnevognen om dagen, og om natten sover de i samme tremmeseng i soveværelset, sådan har det været siden vi kom hjem med dem fra hospitalet, og det fungerer helt fint.
Jeg har nu 2 spørgsmål:
1. Når vi putter dem til natten, gør vi det således:
Efter de har fået nattøj på og en flaske (de spiser ca. 145 ml) er kl. ca 18.30/19 og så er det sengetid, de kan generelt kun holde sig vågne max 1.5 time af gangen, så efter et par gab putter vi dem i deres tremmeseng med en sut og sutteklud og dynen på, så slukker jeg lyset og lader døren til gangen stå på klem, så jeg kan se lidt i mørket.
De er for det meste glade for at komme i seng og ligger og pludrer, fægter med arme og ben, sparker dynen af 100 gange, taber sutten 100 gange, og imens sidder jeg stille på sengen i mørket og VENTER... af og til giver jeg dem dynen på, og temmelig mange gange giver jeg dem sutten. Jeg er nu lidt i tvivl om, jeg "servicerer" dem lidt for meget, for på sigt vil vi jo meget gerne have at de selv skal kunne falde i søvn uden at én af os sidder ved siden af og giver dem sutten til de falder i søvn, og sommetider sidder jeg der altså i næsten 1 time. Når der er faldet lidt ro over damerne, lister jeg ud, og for det meste hører vi ikke mere til dem før de skal have flaske ved 23-tiden.
Gør jeg det rigtigt, tager det bare så lang tid for dem at falde i søvn - eller har du et bedre tip?
2. kan vi lære vores piger at sove i en gæsteseng, når vi er ude hos andre? Hvordan gør vi? for det har de aldrig prøvet før, og juleaften skal vi fx have dem med, og der bliver de jo nødt til at blive lagt til at sove. Det ville være så trist med skrigekoncert, når de egentlig er så glade og trygge ved deres seng herhjemme, og vi vil jo gerne på sigt lære dem at kunne sove andre steder.
På forhånd tak fra
tvillingemoren