Svar: At lægges til at sove hjemme og ude
5. november 2009
Alder:
4 mdr.
Kære tvillingemor
Min umiddelbare tanke er at du putter pigerne for tidligt. Du skriver at de ofte kun kan være vågne i 1½ time af gangen, du fortæller at du putter dem til natten kl. 18.30-19 hvorefter de ofte kan bruge op til en time på at falde i søvn ...
For mig lyder det som om at de bliver puttet for tidligt og at du skal forsøge at putte dem ½-1 time senere end du gør lige nu.
De fleste børn vil i jeres pigers alder sove 3 lure dagligt og ofte vil den 3. lur ligge så sent på dagen at de naturligt ikke vil kunne sove allerede kl. 19 ... nogle gange ligger den faktisk så sent at mange børn i denne alder ikke går til ro for natten før kl. 22, men det er en anden snak :)
En dagplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 6: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12-13: Flaske og puttes til middagslur, tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur de har taget
Eftermiddag 16-17: Flaske og sover 3. lur
Aften 19-20: Flaske og puttes til natten
Sen aften 23: Flaske og sover videre
Nat 03: Evt. flaske
Som du kan se af denne plan, vil det altså umiddelbart passe meget fint med en putning 19.30-20 - altså en lille time senere end I forsøger lige nu.
Det vil sandsynligvis gøre at du ikke behøver sidde der så længe, men kan putte dem, kærtegne og berolige lidt og så falder de forholdsvis let i søvn.
Det er rigtigt som du skriver, at du skal være opmærksom på ikke er servicere dem for meget ved at give dem sutten hele tiden osv. Men jeg tror behovet for at du gør det, hænger sammen med at de ikke er helt putteklar, når de puttes og hvis du ændrer på tidspunktet for putning, så vil du naturligt få afkortet behovet for din tilstedeværelse og også få fjernet behovet for din hjælp ...
Med hensyn til at sove i gæsteseng, så vil nogle børn acceptere dette uden nogen problemer, andre børn vil blive frustrerede og kede af det. Det er altid en fordel at barnet puttes med et nogenlunde fast ritual, samme beroligende ord, kærtegn, sutteklud osv. så disse ting følger naturligt med, når barnet puttes i gæsteseng eller et andet sted. Hvis barnet har et ritual, som kan følge barnet, så vil det være tryghedsgivende uanset hvor barnet sover og vil ligesom forberede barnet på at nu er det sengetid, barnet ved hvad der skal ske.
Så når I til jul skal have pigerne til at sove i gæsteseng, så bibehold samme ritual og rutiner som I plejer :)
Fortsat held og lykke med dem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske