Svar: Forslag til mellemmåltider
5. november 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Kit
De fleste børn vil i 7 måneders alderen begynde at kunne springe amningen inden formiddagsluren over. Amningen inden middagslur bibeholdes stadig. Og så vil mange børn i denne alder begynde at få lidt grød om eftermiddagen, netop som mellemmåltid. Det vil sige grød morgen og eftermiddag, grøntsagsmos frokost og aften - på den måde sikrer man barnet stor variation dagen igennem :)
Powernappen ved 16.30 tiden springes ofte også over i 7 måneders alderen, - indtil da vil det sandsynligvis være fint at du stadig ammer om eftermiddagen - men han falder så bare ikke i søvn ved brystet mere ...
En dagsplan for et barn på 7 måneder kan så se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur - puttes uden amning og lærer stille og roligt at sove uden denne afhængighed
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: En lille smule flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Evt. amning en overgang, men stille og roligt forsvinder den
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se af planen er det i forhold til din drengs alder ofte frugt - frugtmos eller frisk blød frugt at sutte på, bær, ristede rugbrødsbjælker eller andre former for brødskorper, agurk eller lignende der gives som mellemmåltid. Når han bliver ældre kan han få mere brød og grønt og også A38 som du nævner.
Først omkring 9 måneders alderen anbefales det at man giver børn større mængder komælksprodukter. Grunden til at vi i DK siger at børn kan få det fra 6 måneders alderen handler om at vi her prioriterer meget at børn og forældre kan spise samme mad. Det betyder at hvis du laver kartoffelmos på sødmælk eller laver lidt sovs eller lignende til maden, så kan I alle spise det samme.
Man kan på samme måde godt give børn ned til 6 måneders alderen lidt tykmælk, A38 eller lignende, hvis de har brug for lidt ekstra mælkesyrebakterier på grund af dårlig mave eller lignende, men vi taler her max ½ dl. og jeg synes ikke du skal give det dagligt, med den alder din dreng har. Så er det bedre at han får grød og noget at gnave i istedet :) Hvis grøden om eftermiddagen tager for meget af appetitten til aftensmaden, så må man nøjes med at give lidt frugt om eftermiddagen.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske