Brev:
Sover dårligt om natten - 9 mdr.
5. november 2009
Alder:
9 mdr.
Sover dårligt om natten - 9 mdr.
Hej Helen.
Min datter Luna er 9 måneder, og sover meget dårligt om natten for tiden. Hun har ellers altid sovet rigtig godt, men for 1-2 måneder siden begyndte hun at vågne et utal af gange om natten. Jeg har faktisk slet ikke tal på, hvor mange gange hun vågner. Vi besluttede derfor at det var tid at tage natamningen fra hende for 2 uger siden, men det har desværre ikke hjulpet.
Hun sover f.eks. fra 19.30-23.00, hvor hun får sut, og nogengange falder i søvn igen med det samme, andre gange ikke kan falde til ro i op til en time. Så sover hun igen til ca kl 3, og herfra er det helt galt. Vågner hver 20. minut indtil hun kommer op kl 5 og får flaske (hun vil nemlig nu slet ikke ammes mere, så nu får hun flaske). Vi prøvede til at starte med at give hende mad kl 23, men det hjalp ikke det store - og hun spiste så lidt at vi vurderede at hun ligeså godt kan undvære. Vi er simpelthen så trætte og slidte og desperate efter at få en bedre søvn.
Hun sover i egen seng i vores værelse, men flytter snart ind på eget værelse - når vi lige har fået lavet det færdigt. Hun sover lidt bedre hvis hun ligger i vores seng i mine arme, men det prøver jeg virkelig at undgå - jeg vil helst ikke have at hun kun kan sove i vores seng (selvom det nu er hyggeligt). Vi troede som sagt at det der skulle til var at tage natamningen fra hende, men det har altså ikke hjulpet, og nu savner vi gode råd til, hvordan vi så kan søvntræne hende.
Jeg bryder mig ikke om Godnat og sov godt-principperne, kan ikke lide at hun skal ligge og græde sig i søvn. Men hvad gør vi så? Er det bare en overgang? Eller bør vi aktivt træne hende i bedre sove-vaner?
Om dagen sover hun fortsat rigtig godt. 3 gode lure, og er supernem at putte, både om dagen og til natten. Hvad skal vi gøre? Skal vi begynde at give hende mad igen kl 23? Da vi prøvede ammede jeg stadig, og som sagt drak hun meget lidt før hun faldt i søvn igen. men nu får hun jo flaske, og er nu blevet ret god til den, så skulle vi prøve det?
Hvis hun ikke vågner selv, skal hun så vækkes og have mad?
Hun spiser ok i løbet af dagen, men er stadig ikke god til tygge-mad, så får mest mos og grød. Hun får dog tilbudt rugbrødshapser hver dag, så vi træner det skam :-)
Vi ser frem til dit svar :-)
Mange hilsener fra
Lunas trætte forældre