Svar: Sover dårligt om natten - 9 mdr.
5. november 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Lunas trætte forældre
Tak for jeres brev. Jeg vil begynde med at sende jer en plan for dagen, som giver jer et indblik i hvad jeres datter har behov for af mad og væske med den alder hun har. jeg tænker nemlig at det er et helt reelt behov, at Lune vågner op kl. 03-05 for at få noget at drikke.
Nat/tidlig morgen 03/05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og evt. suppleret med frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, puttes ca kl. 10 og sover ca 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Suppleres yderligere med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Evt. flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Sover her måske 1½ time, max 2 timer
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun skal spise det samme som I andre, vand af kop. Der skal både være mad i stykker og mos.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. flaske
De fleste børn vil i jeres datters alder have behov for 3 flasker i døgnet, først i 10 måneders alderen skæres ned til 2 flasker dagligt (=400ml).
De 3 flasker vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen, men hvis man som hos jer oplever at barnet ikke drikker noget og ikke efterspørger flasken sen aften, så er det fint at springe denne over og i stedet give flaske midt på dagen.
Derfor er mit forslag at I giver jeres datter flaske, når hun skal puttes om aftenen kl. ca 20, flaske igen, når hun vågner omkring kl 03 og så giver hende flaske midt på dagen inden middagslur.
Når hun bliver 10 måneder, så er det flasken inden middagsluren der forsvinder og det er således flasken aften og nat/tidlig morgen der bibeholdes. Det er helt naturligt at hun skal indtage sit mælkebehov her, fordi hun så har bedre plads i maven til den øvrige mad om dagen.
Med hensyn til 'søvntræning', så er jeg helt enig med jer i at børn ikke skal græde sig i søvn. Det er dog meget vigtigt at man forsøger at finde ud af, hvad gråden handler om.
Hvis hun græder fordi hun er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at putte hende i sengen, holde hænderne på hende og berolige hende, så hun falder i søvn ved kærtegn og hjælp til fysisk ro. Hvis hun græder fordi I går fra hende, hvis hun stiller sig op ved tremmerne i sengen, rækker armene op "gå ikke fra mig", så er hun utryg, føler sig forladt og her skal I selvfølgelig heller ikke gå fra hende, men sidde hos hende, tale lidt med hende, synge en sang, holde hende i hånden osv. så hun roligt falder i søvn.
Det er vigtigt at hun lærer at falde i søvn i sin seng. Det er vigtigt at hun falder i søvn der, hvor I gerne vil have hende til at sove. Derfor skal hun puttes i sengen og ikke et andet sted, hvis hun falder i søvn et andet sted end i sin seng og I så senere flytter hende over i sengen, så risikerer I at hun vil vågne hele natten, protestere og være ked af det, fordi hun oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn eller hvor hun nu er faldet i søvn og det giver yderligere utryghed.
Hvis hun er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage hende med ind i stuen igen og vente på at hun atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden forsøge at putte hende tilbage i sengen imens hun lige når at registrere at hun lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn. Hun skal altså ikke være spilvågen og fuld af hopla, hun skal synligt være træt og vise tegn på at have behov for at sove.
Hvis hun egentlig er okay med at blive lagt i sin seng, hvis I fornemmer at hun er træt, men at hun ikke vil sove, men søger underholdning, gør det at blive puttet til en leg, så vil det være rigtig fint at putte hende og gå til og fra. Her skal hun stadig puttes kærligt og nænsomt, sengen skal være tryg og forbindes med noget rart og så går man. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så hun lærer at I er der selvom I er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:o)
I løbet af dagen vil det være rigtig godt, hvis I kan 'træne' lidt uafhængighed med hende, forstået på den måde at det kan være godt at lære hende at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Det kan hun lære ved at I f.eks. leger borte-tit eller gemmeleg og det vil gøre det lettere for hende også på sigt bedre at kunne falde i søvn selv.
Så nogen ting er man nødt til at arbejde på, de kommer ikke af sig selv ...
Jeg håber at ovenstående plan for dagen og mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske