Svar: Hvordan kommer vi videre?
5. november 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Jeg ved godt at det går langsomt, men jeg fornemmer på dit brev i dag at det faktisk går fremad og det er super flot. I har fået øget din drengs indtag af mælk betydeligt og han er også begyndt fast at få skemad 2 gange dagligt. At han skal have det blendet for at kunne kapere maden og konsistensen - pyt med det - han spiser nu og det skal nok vise sig på vægten hen af vejen .)
Du har ret i at han skal have mere og mere variation og i første omgang vil det være rigtig godt med lidt grovere grødtyper og så kan du også igang med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Da han slet ikke vil kunne kapere hjemmelavet havregrød, med de store flager det indeholder, så prøv at købe færdiglavet havregrød til ham. Prøv også med færdiglavet flerkornsgrød. Det giver ham lidt flere fibre end den rene ris og majsgrød og det vil være godt for ham. Se på hylderne med børnemad, der findes flere muligheder og de er ofte mere linde i konsistensen end den hjemmelavede grød.
Lav også gerne øllebrød til ham, det kan du blende meget fint og på den måde vende ham lidt til rugbrødssmagen.
Grøntsagsmosen skal nu varieres så meget som muligt. Det er fint at undvære kartoffel, så han ikke får 'brækfornemmelse' af det, men prøv med alle andre slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Når han er godt igang med grøntsagsmosen og har fået lidt mere smag og variation, så varierer du yderligere ved at begynde at tilsætte kogt kød og fisk. Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Lidt sovs på grøntsagsmosen til at give smag, det kan være lidt smørsovs eller lidt tomatsovs. Hvis I skal have en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomat med lidt milde krydderier som timian og oregano, så må du også gerne give ham lidt af det. Det giver god smag og farve til mosen og så 'smører' det jo lidt, så mosen er lettere at spise.
Det gør ikke noget at du blender det fint, så konsistensen bliver så han kan kapere det, lige nu er det vigtigste at du fokusere på variation og tilbud om så meget forskelligt som muligt :)
Du skal holde op med at bebrejde dig selv hans spiseproblemer, det er ikke din skyld! Du har en dreng der er født før tid, han har rigtig svært ved at synke, han har problemer med refluks, han har sandsynligvis fået sonde og eftermadning osv. da han var helt lille - det med at spise, det er bare rigtig svært og det er okay! I er på rette vej og der sker fremskridt, selvom de er små, så er de der og det er du nødt til at holde fast i :)
Lige nu synes jeg du skal følge planen med de 2 måltider dagligt og flaskerne som de er - det fungerer rigtig godt lige nu, så nu er det sådan.
Grøden skal så stille og roligt ændres lidt i konsistens og smag, og det samme skal grøntsagsmosen. Meget mere fokus på smagsmæssig variation end fokus på konsistens lige nu :)
Stille og roligt skal der så skæres lidt ned i mælkeindtag så der bliver mere plads til anden mad og så han begynder at få 3 måltider dagligt i stedet for 2, ligesom han også skal have lidt mellemmåltider i form af brødskorper, frugt og lignende at sidde med selv og gumle på. Men ro på, vi tager det hen af vejen, små skridt af gangen :)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske