Brev:
Soveritualer
5. november 2009
Alder:
11 mdr.
Soveritualer
Kære Helen.
Ja så fandt jeg også vej til din inspirerende brevkasse. Mine spørgsmål omhandler søvn og putteritualer.
En lille kort forhistorie. Min datter har fra hun var 3 uger til hun var ca. 7 mdr. sovet igennem de fleste nætter. Efter 7 mdr. alderen begynder natamningen at tage til og hun vågner mange gange hver nat og skriger hvis hun ikke bliver ammet. Vi prøver at synge, tilbyde vand osv men kun brystet hjælper.
Da hun er 9 mdr. beslutter vi at stoppe med at amme om natten og det resultere i 3 nætter med meget gråd hvor vi går oppe med hende meget af nætten og hører noget stille musik, da det var det eneste der kunne hjælpe lidt.
Nu er hun 11 mdr. og sover nogenlunde. Det vil sige hun vågner en del gange om natten og græder lidt med falder i søvn når vi siger shhh men hun vågner altid ca. midt på natten og er meget frisk og står i sin seng og griner. Hvis vi ikke tager hende op begynder hun at græde og det er næsten umuligt at trøste hende igen. Tror hun er ekstra ked af det fordi hun stadigvæk er træt.
Hvis vi tager hende over i sengen vil hun lege og hopper og møver rundt. Vi har mange gange givet hende en sutteflaske for at få hende til at falde til ro, da det ikke hjælper at ignorere hende. Hun gider dog ikke ret tit have sutteflasken mere og nu hvor jeg ikke ammer mere ved jeg ikke, hvordan vi får hende til at falde i søvn igen. Er det dumt at give hende flaske om natten? (Jeg ammer stadig lidt om dagen)
Hun bliver meget ked af det hvis vi ligger hende ned også selvom det er mellem os og sammen med hendes bamse. Nogle gange kan vi kun trøste hende ved at gå rundt i lejligheden eller hvis hun får lov til at amme igen. Det skal lige siges at hun sover i sin egen seng i vores soveværelse.
Hun kommer oftest i seng ved mellem 20-21 tiden og sover til omkring 7.30, så det er ikke fordi hun bliver puttet for tidligt og hun spiser også ok, så jeg tror heller ikke det er sult, der vækker hende. Hvad kan vi gøre, når hun bliver så ked af det også selvom hun bliver puttet med sin bamse?
Om dagen er jeg lige begyndt kun at kan putte hende en gang om dagen så hun sover fra 12.30- 15.00. Jeg har ikke været så god til at have faste sovetidspunkter, da jeg synes det er svært når man laver forskellige ting om dagen. Kan det have noget med det at gøre hun vågner om natten?
Et sidste spørgsmål, jeg mangler et godt putteritual om dagen da hun er vant til at ligge i barnevognen og blive kørt i søvn men da det pga årstiden ofte er meget blæsende og regnvejr mangler jeg et råd til hvordan jeg får hende til at falde i søvn indenfor om dagen og gør det noget hun nogle gange sover inde og andre gange ude?
Håber du kan finde hoved og hale i mine spørgsmål.
Mange hilsner fra
en ellers glad mor.