Svar: Mad efter aftensmaden
6. november 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Christina
En portion grød eller lidt havregryn med mælk på til den ældste er altid en god ting inden natten. Det samme er lidt banan, en grovbolle med lidt ost eller lignende.
Det er en god idé ikke at give noget som indeholder større mængder sukker, men i stedet se på protein og fiberindholdet og også meget gerne give det man kalder for tryptofanholdige fødevarer.
Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Du kan derfor med fordel faktisk godt give dem lidt rester fra aftensmaden, det kan være lidt gulerodssalat med lidt rosiner og revne æbler, eller det kan være lidt kylling eller kalkun, som serveres med lidt pastaskruer eller lignende. Ikke at du skal til at lave specielle retter til dem om aftenen, for det skal du bestemt ikke, men du kan godt gemme lidt rester fra aftensmaden og servere det igen på en ny måde - det er også en god idé at gøre i forhold til næste dags madpakker.
Kylling og kalkun, kartoffel osv. kan jo fint bruges på en rugbrødsmad og give både mæthed og medvirke til god søvnkvalitet og samtidig være sundt. Så et 'godnat måltid' behøver ikke være dessert agtigt - faktisk tværtimod :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge to :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske