Svar: Amning om natten - 5 mdr.
30. maj 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Trine
Det er et lidt uheldigt mønster, at din søn sådan øger sit mælkeindtag om natten. Med den alder han har nu bør han tage så meget som muligt i løbet af dagen.
På grund af trygheden har nogle børn fortsat behov for amning om natten selv om de er blevet 6 mdr, men ernæringsmæssigt behøver de det egentlig ikke, da de kan spise godt og varieret i løbet af dagen.
Jeg synes det vil være synd for din søn med 'en kold tyrker', når han ikke er ældre end han er, men spørgsmålet er om han vil kunne forholde sig til at han nogle gange får lov og andre gange ikke. Hvis han ikke kan finde ud af dette og bliver frustreret og ked af det, så er 'en kold tyrker' jo det bedste.
Det er vigtigt at du forsøger at få så meget i ham i løbet af dagen, om natten kan du tilbyde ham brystet en enkelt gang eller slet ikke og så tilbyde ham vand af kop.
Det kan nogle gange hjælpe at du ammer ham, når du selv går i seng. Det vil sige at selv om han er blevet puttet før og så sover, når du går i seng, så ammer du ham, så han lige bliver fyldt ekstra op. Børn har ofte en fantastisk evne til at kunne spise i søvne.
Det kan være en fordel at far tager over i nattens løb, da han jo af gode grunde ikke kan amme.
Du kan også prøve at aflede ham, således at du i begyndelsen, når han vågner tilbydr hambrystet kortvarrigt, men fjerner vorten fra hans mund igen, og forsøger at få ham til at sove videre uden brystet i munden, så han langsomt vænnes til ikke at skulle die om natten.
Det kan også nogle gange hjælpe at flytte barnet ind på eget værelse, så hans natlige uro ikke forstyrrer jer, så I ikke er så hurtigere til at reagere og han derved flader til ro af sig selv igen, og så han samtidig ikke vågner af jeres natlige uro.
Hvilken metode der virker bedst for jer må I vurdere ud fra hvordan I har det bedst og hvad I mener er bedst for ham. Under alle omstændigheder er det vigtigt at I alle får en sammenhængende søvn.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske