Svar: Uldne bodystockings
9. november 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Gitte
Det er helt rigtigt som din søster har sagt, at en gammel huskeregel lyder at man skal bruge uldundertøj i de måneder der slutter med r: September, oktober, november, december, januar, februar - altså de måneder hvor de ofte er mest blæst, rusk og regn, de måneder som er mest kolde ... Det betyder dog ikke at man ikke også kan bruge bomuld, det kan man sagtens, det er altså ikke "en gang uld, altid uld!"
Der er ingen tvivl om at uld er godt til at holde små børn varme, selvom barnet sveder holdes det fortsat tør og varm og uld hjælper således barnet til at holde en stabil temperatur.
Man skal være opmærksom på at børn er forskellige og også har det forskelligt med varme. Nogle børn har brug for at være pakket ekstra ind, de fryser tit, er måske ofte forkølede og småskranter lidt, andre børn har det i forvejen rigtig varmt og smider tøjet så snart de kan komme til det - og de behøver ikke at blive pakket ekstra ind, de behøver ikke uldundertøj.
Det er også vigtigt at vide, at børn der har børneeksem og deraf irriteret hud ofte vil have det svært med uldundertøj. Det vil irritere deres hud ekstra meget og vil gøre at huden klør mere og det er der jo ikke grund til at udsætte barnet for. Hvis man har et barn med børneeksem og som samtidig ofte har tendens til lidt snue osv. hvorfor man gerne vil give barnet den ekstra varme som uld giver, så vil det være en god idé at give barnet bomuld inderst og så bruge uld uden på i form af en trøje eller lignende.
Uld er godt til børn der er meget tynde eller slanke, som mangler ekstra fedtlag i huden, da det hjælper barnet til at holde varmen bedre. Faktisk siger man at uld holder 4 gange så godt på varmen som bomuld.
En anden fordel ved uld er at det kan transportere sved væk, så barnet holdes bedre tør. Man siger at uld kan absorbere op mod 40 procent af sin egen vægt. Det betyder så også at nogen siger at de meget varme børn med fordel kan bruge uld, fordi når de sveder, så absorberes det ... personligt synes jeg nu det må være bedre at give barnet noget på hvor temperaturen er mere stabil, og ikke ud fra devisen "nu giver jeg ham noget på som er rigtig varmt og så kan det suge ..." - man må prøve sig frem.
Der er ingen faste regler omkring brug af uldundertøj eller ej, det afhænger meget af hvad det er for et barn man har, om det er et barn der fryser og let bliver kold, om det er et barn som ofte skranter med forkølelse osv. så kan ulden i vinterhalvåret være udmærket. Men er det et barn som generelt har det meget varmt, som sjældent er forkølet osv. eller et barn med børneeksem, så bør man bruge bomuld.
Blandingsprodukt som du har købt, med bomuld inderst og uld yderst er også super gode. De kradser ikke så meget og så kan de normalt også tåles af børn med børneeksem og sart hud :)
Håber du hermed er blevet lidt klogere omkring uldundertøj - fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske