Svar: Søvn - lære at blive puttet
9. november 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Din søn vil helt naturligt i en alder af kun 2 måneder, have et stort behov for tryghed og behov for at føle sig nær dig, føle sig omsluttet. Det er naturligt i forhold til hans alder og det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre. Jeg kan dog godt forstå at du også har andre ting, du skal have lavet i løbet af dagen og at du har brug for at få armene fri til storesøster og det er fint at forsøge at putte ham i lift, seng eller barnevogn, når han skal sove, så han ikke kun kan sove i din favn :)
Det vil være hensigtsmæssigt at han ammes og når han så efterfølgende viser træthedstegn, så gør du klar til at putte ham. Hvor du normalt vil blive siddende med ham i armene, så skal du i stedet svøbe ham. Det at være svøbt, vil give ham en fornemmelse for at være tæt og vil give ham tryghed, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.
Du kan med fordel også nogle gange starte med at amme ham, skifte ham, svøbe ham og så amme ham igen, hvorefter du så putter ham til lur. Det kan altså være en fordel at han er svøbt allerede når du ammer ham fordi han så ikke mærker skiftet fra favn til egen seng helt så tydeligt.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan evt. få en sut, hvis han vil have det. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio eller andet. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt at I løsner på klædet, så han kan komme af med varmen og sørger for at han står køligt, når han sover :o) Han må også gerne sove ude, put ham i liften, stil liften i barnevognen og tril ham lidt, så han lulles lidt til ro, godt pakket ned i sin dyne :o)
Med hensyn til influenza og andre sygdomme, som storesøster kan tage med hjem fra institutionen, så er det naturligvis helt rigtigt at det er problematisk hvis så lille en dreng bliver syg. Det gælder dog uanset om det er RS-virus, skoldkopper, influenza eller andet og derfor skal man naturligvis forsøge at begrænse smitterisikoen mest muligt.
Det vil derfor være en god idé, hvis du kan undgå at tage lillebror med op i institutionen og hvis han er med til at hente og bringe storesøster, så hold ham sovende i barnevognen eller undgå i det mindste at alle børn stimler sammen omkring ham, vil røre osv.
Og så er det super vigtigt at have en god håndhygiejne. Det vil sige vaske hænder på dig selv og på ham hver gang du skifter ble. Det samme ved storesøster - der skal vaskes hænder på jer begge, hver gang hun får pudset næse eller lignende.
Det er vigtigt at hun ikke putter hans sut i munden og bagefter giver den til ham osv. Alle disse små ting man lige skal være opmærksom på, uden at det skaber problemer mellem de to, for det er også vigtigt at hun føler at hun må røre ved ham og have med ham at gøre. I er jo en lille familie på fire og den er I alle en del af :)
Og så skal du naturligvis holde øje med ham og reagerer, hvis du oplever at han virker syg eller dårlig på nogen måde. Altid hellere ringe en gang for meget til lægen :)
Jeg håber at du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske