Brev:
At overgive sig til søvnen - 5 mdr.
10. november 2009
Alder:
5 mdr.
At overgive sig til søvnen - 5 mdr.
Kære Helen
Tak for dit svar på min besked - der var rigtig mange af dine overvejelser, jeg kan bruge, men der opstod også nogle supplerende spørgsmål.
Først må jeg hellere lige skrive, at min datter gerne tømmer store flasker af minimum 150 ml - hun vejer desuden godt 9 kg (snart 6 mdr), så hendes indtag af mad fejler vist ikke noget:)
Vi har forsøgt at følge din plan den sidste uge, når vi giver hende natflasken sover hun til næste morgen ved 6-7. Den sidste uge har det set således ud
kl 6-7 flaske - 180 ml, putter i min seng bagefter.
vågner igen kl 9 hvor vi står op (burde jeg så tage hende op ved 8 tiden???, så det passer med hendes næste flaske)
kl 10 flaske - 150 ml (sover 40 min)
kl 12 - grød
kl 14 flaske inden lur (sover ca 1 ½ time)
kl 16-17 flaske - 150 ml
17 lur (powernap som hun stadig nogle gange springer over, hvis hun gør det bliver hun pylret, så prøver altid at putte hende i barnevognen - sover ca 30 min).
19 - grød spiser sammen med os
20:30 puttes med natflaske 150 ml
23-24: drømmetår 180 ml
Spørgsmål til planen; skal hun tages op om morgenen eller bare sove til hun vågner??
Bør hun være vågen ved drømmetåren??
Desuden skrev jeg, at hun har svært ved at overgive sig til søvnen både dag og nat, det har hun stadig. Vi oplever, at hun bliver træt, gaber og knidrer øjne, hvor vi siger til hende; nøj nu er du træt, så putter vi dig inde i sengen og leger igen bagefter. Vi går lige med hende 5 min, hvor vi trækker gardinet ned og synger en stille sang - hun er rolig imens.
Lige så snart vi ligger hende i sengen, begynder både arme og ben at køre på hende. Vi har de sidste to uger holdt hendes arme fast for at give hende ro. Vi forsøger at give mere og mere slip på dem, som hun finder roen. Det tager 10 min, men er det en holdbar måde at lære hende at sove??? Altså er det ok at fastholde hendes arme på den måde?? Hun har tidligere selv kunnet falde i søvn, men det er ved at være en måned siden. Mon det bare er en fase med den enorme uro, hun giver udtryk for, når hun skal sove??
Venlig hilsen
Louise