Svar: At overgive sig til søvnen - 5 mdr.
10. november 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Det er en fin plan for dagen du har sendt, det ser meget fornuftigt ud både med flasker, antal lure og skemad :)
I princippet behøver du ikke vække din datter om morgenen, men kan godt lade hende vågne af sig selv. Det at dagen først starter kl. 9 betyder dog at hele dagen rykker sig, så hendes lure dagen igennem naturligt vil ligge senere end, hvis hun stod tidligere op. Det gør ikke spor, hvis I begge trives med at sove om morgenen, så er det fint. Det kan dog godt have lidt betydning i forhold til at hun er lidt sværere at putte og har svært ved at overgive sig til søvnen.
Det er naturligt svært at skulle sove formiddagslur allerede kl. 10, hvis man har sovet til kl. 9 ... Det er på samme måde også sent at sove middagslur kl. 14 - ikke fordi det gør noget, men fordi der så ikke er lang tid til 3. lur som er en powernap og igen ikke særlig lang tid fra den og til hun så puttes kl. 20.30. Hvis hun kom tidligere op, så ville lurene næsten ligge på samme tid som nu, men hun ville måske være lidt mere vågen mellem lurene, altså have lidt mere vågentid og ville naturligt derfor også være lidt mere træt, når hun blev puttet ... Svært at forklare, håber du forstår hvad jeg mener :)
Så en mulighed var at starte dagen lidt tidligere end I gør lige nu, modsat er der ingen grund til at ændre på noget der sådan set fungerer ...
Det er helt fint og helt okay, at I sidder med hænderne på din datter, holder hendes hænder, så hun finder fysisk ro, når hun skal sove. Hun har i kraft af sin alder en naturlig stor uro i kroppen og det at blive holdt, får hendes krop til at slappe af. Jeg synes det er fint at bruge 10 minutter på denne måde. Det er helt okay. Hvis det begynder at tage ½ timer, så skal I dog overveje om hun skal puttes lidt senere end hun bliver lige nu, simpelthen fordi hun har en sen søvnrytme, når hun starter dagen kl. 9 ...
Så da det lige nu fungerer godt, så hold jer til nuværende plan, begynder det at ændre sig, så hun er sværere at få til at sove om aftenen, så vil det i første omgang måske være en løsning at droppe powernapper sen eftermiddag og putte hende lidt tidligere til aften - det vil også gøre at hun naturligt så starter dagen før ... og ellers så må hun puttes lidt senere, så hun er mere parat til at sove, når tid er :)
Drømmemåltidet kl. 23-24 skal hun ikke være vågen til. Ideen er netop at hun spiser mere eller mindre i søvne og bare sover videre.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske