Svar: Sover sidste lur meget sent og mad i stykker
10. november 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Troldepigens mor :)
Det lyder som en god idé at din datter begynder at sove en lur dagligt, - det er rigtigt at de fleste børn først efter 1 års alderen vil kunne nøjes med en lur, men det er set før hos børn i 10 måneders alderen og det er helt okay ud fra det du fortæller. Hun sover jo en god lang nattesøvn og sover godt til middag også. Så grønt lys herfra til en lidt længere middagslur, fremfor to lure i løbet af dagen :)
Hendes natlige uro skyldes ganske givet at der sker meget med hende udviklingsmæssigt i øjeblikket. Hun øver sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, hun har en stor motorisk uro, drømmer mere og søger naturligt også ekstra fysisk kontakt, når roen skal falde over hende. Det er derfor helt fint at du forsøger at give hende fysisk ro med dynen eller ved at lade hende putte hos dig. Det er i den forbindelse rigtig godt, at du lader hende starte i egen seng, finde roen der og lære at det er stedet hun sover, men når og hvis hun så vågner og ikke kan sove videre, så må hun naturligvis gerne komme over til dig.
Netop nu hvor hun også skal starte i dagpleje, kan hun sagtens have behov for den ekstra tryghed og nærhed fra mor :)
Du kan forsøge om du kan få introduceret en klud, sovebamse eller lignende, som hun puttes med hver gang hun skal sove. Så den kan erstatte dig, når og hvis hun vågner og har svært ved at finde ro. Det er også fint at bruge dynen omkring hende, så hun føler sig tryg med den - i stedet for to dyner kunne du overveje om du skal gå over til at bruge en juniordyne i stedet. Jeg ved godt at sst. anbefaler at man først skifter til juniordyne ved 1 års alderen, men med den motoriske aktivitet din datter lægger for dagen og den alder og størrelse hun har, så burde det være helt okay med en større dyne nu :)
Med hensyn til mad i stykker, så er det jo rigtig godt at hun er glad for dette og med den alder hun har, så må hun få stort set alt.
Du kan sagtens give stykker af frikadelle (kød eller fiskedeller), stykker af pølse, farsbrød osv. Du kan bruge smørbart fiskepålæg på brøddet og servere brødhapsere, du kan også bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg for at få lidt ekstra grønt i hende på den måde. Du kan servere kogte grøntsager, f.eks. ærter, majs, gulerod. Du kan servere kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger eller lignende. Alt sammen fint når man skal øve at spise selv.
Du kan bage boller til hende, f.eks. havregryns boller, som du serverer med smør, ost, evt. lidt frugtmos på.
Opskrift havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel. Der kan sagtens tilsættes ekstra mel, hvis dejen bliver for klistret.
Det hele æltes og hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide eller mælk, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Af frugt kan du give hende blommer, fersken, melon, kiwi, mandarin, appelsin, banan osv. Der er masser af muligheder og frugten kan gives som større stykker hun sidder med i hånden, eller du kan skære det ud i passende stykker, som hun selv kan spise med fingrene eller på en gaffel.
Et forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørtbart pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres med kogte grøntsager, ærter, majs, en kartoffelbåd, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger, pastaskruer osv.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, müsli (uden honning og chokolade), revne æbler, banan eller lignende. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Retter med hakket kød som lasagne, pasta med kødsovs, frikadeller og lignende er altid godt. Også milde fisketyper som rødspættefilet og laks lavet i ovnen er også godt. Vand eller mælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød
Flaske og puttes til natten
Sen aften eller meget tidlig morgen: Flaske igen. Hun har behov for 400ml mme dagligt indtil 12 måneders alderen for at få sit jernbehov dækket :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske