Svar: Sove på eget værelse - 5 mdr.
10. november 2009
Alder:
5 mdr.
Hej igen
Af hensyn til risikoen for vuggedød, så anbefaler jeg normalt ikke at man lægger barnet på eget værelse før 6 måneders alderen. Når barnet når den alder, hvor de selv kan vende og dreje sig og skifte stilling om natten er risikoen for vuggedød minimal.
Det betyder dog ikke at barnet skal ligge i samme seng som forældrene, din datter kan sagtens sove for sig selv i sin egen seng men i soveværelset. Det vil være ganske udmærket at arbejde på en rytme, hvor man netop putter barnet i egen seng om aftenen og også igen efter amning i løbet af natten, så barnet stille og roligt vender sig til at sove der.
Det er også sådan, at børn der ligger tæt sammen med deres mor hele natten naturligt vil die mere og ligge mere ved brystet end børn der sover for sig selv. Så med tanke for at amningerne skal nedtrappes og anden mad introduceres og nattesøvnen etableres for både mor og barn, så er det ganske fornuftigt kun at amme når barnet har et reelt behov men i øvrigt lade barnet sove i egen seng derimellem.
Starter man op med grød om dagen vil det normalt ikke give problemer med nattesøvnen. Det er hvis man giver rigtig meget mad om aftenen, følger efter med en flaske mme eller vælling og også ammer - fordi man tænker "nu sover hun rigtig godt" - at det går galt. For barnet sover ofte langt mere uroligt, når det er proppet inden natten.
Det er derimod vigtigt at sikre barnet mæthed nok hele dagen igennem, så får man langt bedre nattesøvn til hele familien.
Når det er sagt, så er det dog også helt naturligt at børn i 5-6 måneders alderen sover uroligt om natten. Simpelthen på grund af den udvikling de går igennem og børn i denne alder har brug for stillingskift, hjælp til lige at få dynen om sig igen osv. for at sove videre. Det er altså ikke nødvendigvis bryst de behøver, men snarere hjælp til fysisk ro :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske