Svar: Så sov dog min pige - 11 mdr.
11. november 2009
Alder:
11 mdr.
Kære desperate snoabe-mor
Tak for dit brev og tillykke med 1 års dagen lige om lidt :)
Som udgangspunkt skal børn naturligvis ikke vækkes. Børn sover når de er trætte og derfor har de behov for at sove, når de sover. MEN det er også sådan, at vi alle har det, der hedder den cirkadiske rytme, eller vores indre ur. Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. følger ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer.
Det påvirker naturligvis barnets lyst og behov for at komme i seng om aftenen, hvor meget det har sovet i løbet af dagen. Vi har brug for at sove en vis mængde tid og at være vågne i en vis mængde tid og som sagt, vil vi sove, når vi er trætte og vågne, når vi ikke har behov for at sove mere. Det er også rigtigt at rytmen kan variere fra person til person, så nogle er B-mennesker og andre er A-mennesker Det er også sådan at der er forskel på søvnbehov, nogle sover rigtig meget, og andre klarer sig fint med meget få timers søvn.
Det er naturligvis forståeligt at jeres datter lige nu i indkøringsperioden kan være mere træt af alle de indtryk og stimuli hun får og naturligt derfor sover lidt mere i vuggestuen end hun har gjort hjemme. MEN, det er fortsat en god idé at holde hendes søvnmængde om dagen nede på et niveau, hvor hun naturligt kan komme i seng i ordentlig tid om aftenen og det er rigtig ærgeligt at hun lige nu er ved at vende rytme, så hun sover mere om dagen i vuggestuen end hjemme. Hun lyder jo til at være en pige, som reelt ville trives meget bedre med en god og lang nattesøvn og mindre søvn i løbet af dagen og det er helt relevant for hendes alder.
Jeg synes det er problematisk hvis ikke institutionen vil hjælpe jer med dette, for det tager nogle uger, måske 3 uger at ændre på tingene og derfor er det ikke noget I kan gøre over en weekend. Selvom I forsøger at ændre vaner fredag aften, forsøger at vække hende fra middagslur i weekenden, så er det ikke noget til at ændre på tingene, hvis institutionen lader hende sove 4 timer eller mere om mandagen ...
Du har fuldstændig ret i at en middagslur der ligger efter kl 16 naturligt vil 'æde' af nattesøvnen, ofte ved at barnet går sent i seng, står meget tidligt op eller måske har en vågenperiode midt om natten.
Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres datters dagssøvn skal afkortes, så I kan få hende i seng om aftenen i ordentlig tid og uden gråd og protest. Det vil være rigtig fint, hvis hun max sover 2½ time i løbet af dagen. Det kan være en lang lur fra kl. 12-14.30 eller det kan være to lure, en kort formiddagslur fra 9-9.45 og en middagslur fra 13-14.30.
Når det er sagt, så tænker jeg også at det er naturligt at jeres datter lige nu er ekstra tryghedssøgende og har brug for jer, når hun skal sove. Det at hun nu er begyndt i vuggestue og oplever at være adskilt fra jer i hverdagen er rigtig svært for hende. Hun forstår ikke hvor I er, når hun ikke kan se jer, hun forstår ikke at I tager på arbejde og hun derfor skal overlades til pædagogerne, hun kan ikke engang forholde sig til at I er i stuen og hun skal ligge alene i sin seng. Når I går fra hende, så føler hun sig alene, føler sig forladt.
Når børn klynger sig, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre jer i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Derfor må jeres putteritual lige nu indeholde masser af fysisk kontakt og nærhed. I er nødt til at vise hende at I er der, at I passer på hende og at hun trygt og roligt kan lægge sig til at sove, I forlader hende ikke.
Det er naturligvis bedst, hvis hun kan falde i søvn i sin egen seng og sove der, men det er også okay, hvis hun lige nu sover på en madras på gulvet sammen med jer eller sover i jeres seng. I er nødt til at gøre det som gør hende tryg. I kan lægge jer eller sætte jer sammen med hende, læse en bog, pakke hende i dynen, vugge hende lidt osv. det er helt fint.
Det kan også være at hun, hvis hun ikke har sovet mere end et par timer i løbet af dagen og naturligt så er træt og parat til at komme i seng om aftenen kl 20 vil acceptere at blive puttet i sin seng og I så sidder ved siden af, holder i hånden, synger lidt for hende osv. Men lige nu har hun brug for jer.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske