Svar: Sove ude og ikke på arm
11. november 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig :)
Man kan altid diskutere om man skal erstatte en dårlig vane med en anden og man kan også diskutere hvad en dårlig vane er ... Jeg skriver dette, fordi min umiddelbare tanke er, at det naturligvis har været nødvendigt, men også omsorgsfuldt, at i har gået med jeres dreng i favnen, holdt ham og hjulpet ham til ro i de måneder, hvor han har haft rigtig ondt i maven. Det var den bedste løsning på det tidspunkt, det virkede og derfor var det sådan I handlede. Helt fint, helt okay.
Nu er han bare det ældre, han bliver tungere, skal lære at sove uden at være i favn og det er helt fornuftigt at arbejde på dette. Man kan naturligvis forsøge at putte ham i sengen eller i barnevognen ligesom I gør om aftenen - hvis han kan sove uden problemer der, så kan han vel også om dagen ... MEN, samtidig lyder han også som en dreng der er meget opmærksom på verden og som sover mere om natten end om dagen. Han vil ikke sove tiden væk, han vil følge med og har brug for masser af stimulation både fysisk og mentalt.
Min tanke er derfor at du putter ham aften og om formiddagen som du plejer, på den måde det fungerer og hans middagslur starter så med at han får mad, får en flaske og så sætter du ham i barnevognen og triller ham en tur. Han starter altså med at sidde op, kigge på verden, suge til sig af indtryk, mærke vinden i ansigtet og blive fyldt rigtig godt op at stimuli og først når han tydeligt viser at han er ved at falde i søvn, så lægger du ham ned og putter ham.
Gør dette til en fast vane og gør det over flere dage, læg mærke til hvad tid han falder i søvn på og prøv så stille og roligt at putte ham til det tidspunkt - sandsynligvis senere end du forsøger lige nu. Put ham i barnevogne, tril ham lidt og se om han så ikke stille og roligt begynder at kunne sove middagslur uden at skulle køres.
Det kan som sagt diskuteres om du skal til at køre ham i vognen i stedet for at vugge ham i armene, men for mig at se er det en måde at møde ham på og anerkende hans lyst til at opleve verden, få ham gjort lidt mental træt på og stille og roligt lære ham fornemmelsen af at have brug for søvnen.
Med hensyn til at sove, når I er i byen, så er der nogle børn som har rigtig svært ved dette. Og igen har i jo en dreng, der hellere vil følge med i hvad I laver og hvad der sker.
Jeg tror det er meget vigtigt at du ikke stiller for store krav eller arbejder for voldsomt på at han skal puttes kl. 20 som når I er hjemme. Hvis han er glad og tilfreds og nyder at I er i byen, lytter til hvad I taler om, pludrer for sig selv på sit tæppe, snakker med dem i besøger, charmer sig ind osv. så lad ham gøre det. Måske falder han i søvn i din arm, stille og roligt af sig selv, så fred være med det. Måske er han først parat til at sove en time senere end han plejer, så fred være med det. Accepter at han ikke kan puttes om aftnen, som når I er hjemme, netop fordi I er ude, det er et fremmed sted, fremmede lyde, fremmede dufte osv. og han vil bare gerne følge med i det hele og vil ikke efterlades der ...
Når det er sagt, så er det naturligvis også sådan, at hvis han tydeligvis er træt og har brug for at sove, så kan I vælge at gå afsides med ham, evt. låne en seng og lægge jer med ham der. På den måde kan han få den fysiske kontakt som han er meget glad for og finder ro ved. Det kan også være at I tager barnevognen med og putter ham i den - fordi han har lært at sove i den om dagen eller I har måske en rejseseng, som han kan puttes i ligesom han bliver puttet i sin tremmeseng derhjemme. Igen i et afsides rum, ligesom soveværelset, som han sover i nu.
Men nogle børn nægter at bruge rejseseng og måske hører han til dem. Der er ingen idé i at I kæmper og bruger en masse tid på at få ham til at sove. Det er fint at gøre ham klar til natten, skifte ble, give nattøj, give flaske osv. som I plejer, men bliver han ked af det, protesterer højlydt, når I forsøger at putte ham så lad ham være. Lad være med at presse ham til at sove, tag ham med ind i stuen igen og lad ham sidde lidt på skødet, følge med i hvad der sker og se om han ikke mæt og tilfreds vil falde i søvn der.
Gode soveritualer er vigtige, men det er ikke altid at det kan lade sig gøre at medbringe dem, når man er ude fremmede steder. Alternativet kan være at invitere gæster i stedet for at tage i byen ... :)
Hvis han ikke allerede puttes med en sut, klud, puttebamse eller lignende, så kan det være en rigtig god idé at give ham en sådan nu. Også når du putter med ham i armene, så er det godt at have en klud mellem jer, så han stille og roligt forbinder den med at sove. Den kan så følge ham uanset om han sover i arm, i barnevogn eller når I er i byen og være det tryghedsgivende for ham.
En anden mulighed er at putte ham i en voksipose, slee-bee, drømmepose, duni-duo og hvad de nu alle sammen hedder. Liggende i en pose vil han føle sig omsluttet og tæt ligesom når han er i favn og den kan bruges alle steder - i seng, barnevogn eller når man er i byen. En pose kan således være det han forbinder med at skulle sove og det der gør ham tryg uanset hvor I er og hvor du ønsker at putte ham :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, rigtig god weekend og fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske