Svar: 13 mdr. vil ikke stå
31. maj 2004
Alder:
13 mdr.
Kære Charlotte
For at hjælpe din datter til at kravle kan du stille hende på alle fire, og hjælpe hende med at rokke frem og tilbage. Det er fra rokkende stilling at hun lærer at kravle og du skal ikke begynde at flytte på hendes hænder og fødder.
Det er naturlgivis stadigvæk vigtigt at hun ligger så meget som muligt på maven og at du fortsat hjælper hende med at trille og blive mobiliseret. Hjælpe hende med at få fat i sine tæer, cykle med benene osv. En tur i svømmehallen er også en rigtig god idé, hvor hun kan plaske med benene i vandet (I må hjælpe hende).
Derudover så kan det være godt med en vogn, som hun kan skubbe foran sig, altså ikke en gåvogn til at sidde I , men en vogn til at køre med. Det bør dog ikke være før hun begynder at rejse sig op ved tingene og på den måde viser at hun er ved at være klar.
Det er altid en god idé at børn begynder at kravle før de går. Men der er naturligivs oogså nogen der gør deti omvendt rækkefølge. Det er bare enormt vigitgt at barnet lære krydsmønsteret, da det er med til at udvikle hjernens to halvdele.
Tilsidst vil jeg lige sige at du jo fortsat kan ringe til din sundhedsplejerske og bede hende komme forbi. Det er lettere for hende at give dig nogle øvelser, du kan lave med din pige, når hun kan se hende.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske