Svar: Tips til at drikke mere
11. november 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Trekløver :)
Med en alder jeres datter har, så kan hun fint drikke af et sugerør og hun må gerne få lidt juice eller saft af et lille karton en gang imellem. Det er naturligvis ikke hver dag at hun skal have det, men af og til er det okay - netop fordi hun er en pige, som ikke spiser særlig meget, så er det vigtigt at hun ikke drikker for meget saft og juice, men det er jo en balance, for det dur jo heller ikke at hun indlægges på grund af væskemangel ...
Sugerør kan også bruges i et glas mælk, et glas vand eller lignende for at gøre det sjovere at drikke.
Mange børn kan bedre lide at drikke af en kildevandsflaske end de vil drikke af en kop. Det kan være en flaske med skruelåg, det kan også være en flaske med tut - prøv at se om hun synes det er sjovere.
Man kan også give hende et par skiver appelsin eller citron i vandet, så det smager af lidt (vælg usprøjtede økologiske frugter).
Jeres datter er også i en alder, hvor hun elsker at lege og gerne vil lege med dukker, invitere til te-selskab osv. Hvis hun har et lille legekøkken og en lille kaffekande, tekande, små kopper osv. så er det oplagt at lege lidt med hende der og lade hende hælde vand op fra kanden, så skåler I og drikker af de små kopper. Selvom en kop kun indeholder lidt, så er det stadig bedre end ingenting hun tænker ganske givet ikke over at hun drikker, hvis det leges ind på denne måde ...
Så hvis hun ikke allerede har et kaffestel til børn, så var det måske idéen til julegaven i år :)
Håber I kan bruge disse idéer lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske