Brev:
Nægter flasken
11. november 2009
Alder:
6 mdr.
Nægter flasken
Hej Helen
Tak for en god side, nu fik jeg endelig meldt mig ind!
Jeg skriver fordi jeg synes, der er gået lidt hårdknude i det hjemme hos os. Vi har en super dejlig, nem og glad dreng på 6 mdr. Han vejede 3050 gram ved fødslen og var 51 cm lang, en fin lille størrelse. Han tog hurtigt på og amningen fungerede fint.
Da han var ca 3 mdr. ville han pludselig ikke ammes mere, vi gik derfor over til flaske, som fungerede fint en måneds tid. Vi kom ind i en ekstrem svær periode, hvor han nægtede flasken ca 2 uger. Nogle dage fik han kun 300 ml. Det var lige inden han blev 4 mdr, så vi startede så småt op med grød, for at fjerne lidt at presset omkring flasken. Han er glad for al den skemad han tilbydes! - Problemet med flasken forsvandt lige så hurtigt, som det var kommet. Jeg har ham lidt mistænkt for at det var 19 ugers springet, der vedte op og ned på ham. Han har holdt sin kurve fint mht vægt.
Nu er vi her så igen. Han vil på ingen måde have sin flaske. Alt hvad der tilbydes med ske, glider ned med største velbehag! Han er formentlig midt i sit 26 ugers spring, så jeg HÅBER jo at det går over igen. Men jeg synes det er virkelig svært hvordan vi skal tackle det? Tvang hjælper naturligvis ikke - det gør kun ondt værre.
Han har sovet igennem siden han var ca 3 uger, men er begyndt at vågne om natten og være urolig og indimellem ulykkelig - Dette tror jeg dog skyldes det såkaldte udviklingsspring. Jeg talte med en sundhedsplejerske igår, som mener han bare vælger flasken fra. Så vi skal give ham 4 skemåltider og en putteflaske.. Hvad mener du om det?
Som det er nu, ser vores dag ca sådan her ud:
7-7.30: står op og for grød med frugtmos (spiser ca kl 8)
9-9.30: Puttes til formiddag. Sover typisk en times tid.
10.30 formidagsmad (grød eller mos af en slags)
12: Sover middagslur. Sover ca 2 timer
14: middagsmad (grøntsagsmos af en slags og frugtmos til dessert)
leger, hygge, far kommer hjem, sover typisk en times tid om eftermiddage.
ca kl 18 aftensmad. Grøntsagsmos af en slags med frugt til dessert.
Han bliver puttet omkring kl 20.30. Prøver at give ham hj.l. risvælling med lidt pære i. Dette er som regl ok. Hvis ikke han tager flasken ved putning, giver vi ham den, når vi går i seng.
Jeg tilbyder naturligvis vand el. kold mme af kop til måltiderne, det vil han gerne have.
Som du kan se, vil jeg prøve med de 4 skemåltider. Ellers har vi bokset med en flaske om morgenen og han har fået sit første skemåltid om formiddagen. I øjeblikket snyder hans søvn os også, en del i løbet af dagen. Han har ellers sovet 2 lure i løbet af dagen og så hele natten. Men det der altså ikke rigtig i øjeblikket.
Vi har prøvet ALT mht. mme sidste gang vi havde samme problem. (anden erstatning, forskellige spisestillinger osv. osv) men uden held. Så tror bare det vil forvirre ham endnu mere.
Hvad synes du om det hele. Er det ok at give ham en "flaske-pause" indtil han vil tage den igen? Håber lidt du vil komme med dit bud på en dagsplan til os. Sidst han blev vejet var d. 10/10 09 her vejede han 7,450 0g var 68 lang. Så han er en fin lang dreng. Han bliver 6 mdr om 5 dage.
Hilsen mores til verdens dejligste dreng - der dog giver hende lidt grå hår for tiden :)